Een blik achter de schermen: daarom wees Snapchat het miljardenbod van Facebook af

bod facebook

Een overnamebod van Facebook maar liefst 3 miljard dollar, dat is wat het piepjonge bedrijf Snapchat eind vorig jaar op hun bord kreeg. Bijzonder, aangezien het bedrijf nog geen dollar winst gemaakt heeft, en het voorlopig moet hebben van investeerders. Maar wat pas echt bijzonder is, is het feit dat Snapchat dit bod naast zich neerlegde. Arrogant was het op zijn minst, maar misschien ook wel geniaal? Forbes, een Amerikaans zakenblad, biedt ons een blik achter de schermen: het blad komt deze maand met het opvallende verhaal rond de meest opmerkelijke zakelijke beslissing van 2013. Ze interviewden Evan Spiegel, de directeur van Snapchat. Het verhaal is nog merkwaardiger dan het op het eerste zicht lijkt.

Forbes inside story of snapchat

Zuckerberg: ‘We gaan jullie verpulveren’

De bal gaat aan het rollen wanneer Mark Zuckerberg, de oprichter van Facebook, eind 2012 via mail contact zoekt met Evan Spiegel. “Ik ben een enorme fan van jullie werk en ik wil jullie graag ontmoeten. We kunnen jullie dan ook een rondleiding geven op het hoofdkantoor van Facebook.” Het antwoord van Spiegel? “Ik wil jullie graag ontmoeten… als jullie naar hier komen.” En dat is exact wat Zuckerberg deed: hij vloog naar Los Angeles om er de oprichter van Snapchat te ontmoeten. Tijdens die ontmoeting deed Zuckerberg uit de doeken dat ze op het punt stonden een soortgelijke app als die van Snapchat te lanceren, Poke genaamd. Eigenlijk zei Zuckerberg dus: ‘we gaan jullie verpulveren’.

Helaas pindakaas: Poke flopt

De Poke app was eventjes heel populair, en stond meteen op nummer 1 in verscheidene app stores. Maar Poke werd door velen omschreven als een bijna exacte kopie van Snapchat, waardoor ook Snapchat een boost kreeg. Na enkele dagen verdween Poke uit de top 30, en palmde Snapchat opnieuw de nummer 1 in.

Het gevolg? Mark Zuckerberg klopte opnieuw aan bij Snapchat. Deze keer niet met praatjes, maar met een bijna niet af te slaan bod: 3 miljard dollar voor de overname van het bedrijf. De oprichters van Snapchat, Spiegel en Murphy, hadden beiden nog ongeveer 25% aan aandelen in het bedrijf. Omgerekend zou het overnamebod beiden dus ongeveer 750 miljoen dollar opleveren. En toch legden ze het bod naast zich neer.

De domste beslissing ooit of de meest geniale beslissing ooit?

Waarom wees Snapchat het overnamebod van Facebook af? Wel, Snapchat is ervan overtuigd dat het een kans maakt om de sociale media hegemonie van Facebook te doorbreken. Facebook kampt met een leegloop bij tieners, en met allerlei privacyproblemen. En daar zijn ze zich bij Snapchat maar al te goed bewust van. Met een nieuwe investering van 50 miljoen dollar op zak, zijn de ambities van het jonge bedrijf torenhoog. Vraag is natuurlijk in hoeverre ze die ambities zullen kunnen waarmaken: tot op vandaag heeft het bedrijf nog geen dollar winst gemaakt, en de ondernemers zijn nog erg jong. Het valt nog af te wachten in hoeverre zij erin zullen slagen om van hun geestenkind een gezond financieel bedrijf te maken, iets waar Zuckerberg ondertussen trouwens wel in is geslaagd.

Het volledige verhaal lees je in Forbes en bij DeMorgen. Je komt er bijvoorbeeld te weten dat er bijzonder veel gelijkenissen zijn tussen Zuckerberg en Spiegel: ook Zuckerberg hield voet bij stuk toen andere bedrijven Facebook wouden overnemen, beiden hebben gestudeerd aan een prestigieuze universiteit en beiden raakten verwikkeld in een aantal rechtszaken.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *