Een beknopte social media strategie in vijf vragen.

Als marketer wil je geen kansen missen om meer klanten aan te trekken. De grootste groeimogelijkheden op vlak van nieuwe prospects lijken zich op dit moment in de online wereld te bevinden, meer bepaald op sociale netwerken. Social media marketing groeit enorm en er komen langs alle kanten nieuwe sociale netwerken op de voorgrond. Vorige week kwam Tumblr nog aan bod bijvoorbeeld, maar je kan niet aanwezig zijn op ieder sociaal netwerk, je moet keuzes maken!

Vijf vragen als basis voor social media succes

Search Engine Watch heeft daarom vijf simpele vragen opgesteld om een basis te geven voor een goede social media strategie. Iedere onderneming heeft namelijk andere producten en dus andere winstmarges, doelgroepen en aandachtspunten zoals bijvoorbeeld verzending of producten die seizoensgebonden zijn. Deze vijf vragen geven daarom een goede basis, maar zijn niet meer dan dat. Een goede strategie is volledig afgestemd op je eigen producten, werknemers en organisatie!

  1. Zijn al onze doelgroepen aanwezig op dit sociaal netwerk? Of is er minstens één van onze doelgroepen aanwezig?
  2. Hoeveel budget en tijd kunnen en willen we investeren in dit sociaal netwerk?
  3. Welk doel heeft dit nieuwe kanaal? Brand awareness, top-of-mind, transacties, …?
  4. Hoe bepalen we of het project geslaagd is? Met andere woorden: Welke concrete doelen willen we behalen?
  5. Hoe zal dit sociaal netwerk er binnen twee jaar uitzien? Denk bijvoorbeeld aan de val van MySpace.

Overdosis aan sociale netwerken

Social media marketing plan

De vorige vijf vragen klinken je waarschijnlijk bekend in de oren als een mini-marketing plan. Maar door de snelle groei van social media en de mogelijkheden voor early adapters zal je zelden tijd hebben om te wachten op een jaarlijkse of zelfs maandelijkse planning. Voor snelle beslissingen is deze leidraad zeker interessant.

Welke sociale netwerken gebruiken jullie professioneel en welke factoren waren belangrijk bij deze keuze?


1 Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *