De dos en don’ts in social media | Social Media Day 2012

Vorige donderdag op Social Media Day te Antwerpen een presentatie met de leuke titel: de dos en don’ts van social media. Nu heb je er zo wel meer van dit soort, maar deze presentatie had wel een duidelijke lijn in de dos en don’ts en wij delen deze dan ook graag met iedereen. Onderstaande lijst heeft betrekking op bedrijven die op sociale media actief zijn, of dat proberen te zijn. Het leek me dat deze lijst vooral van toepassing is voor Facebook en Twitter, dus hou dat in het achterhoofd, want social media is diverser dan deze 2 platformen.


social media dos and dontsWe starten met de don’ts binnen social media:

  • Wees nooit grof, hou je taal netjes
  • Roddels of geruchten vermijd je liever
  • Probeer niet te verkopen
  • Twitter is geen chatkanaal, dus gebruik het dan ook niet zo
  • Wees geen “one trick pony”
  • Wees soepel om dingen zo goed mogelijk te doen
  • Houd je groepen of pagina’s open voor iedereen
  • Wees niet saai, maar probeer het levendig te houden
  • Spam je fans of volgers niet
  • Breng geen oud nieuws, online is iets al snel oud, let daar op
  • Gebruik geen automated tweets

En nu de dos binnen social media:

  • Eat your own dog food: toon vertrouwen in wat je zegt en/of aanbiedt via sociale media.
  • Gebruik je eigen stijl: kopieer niemand anders en probeer je eigen unieke stijl te ontwikkelen, dit komt menselijker over en schept vertrouwen.
  • Wees witty, maar ook expert: je mag je zeker iets informeler opstellen op social media, dat is zelfs aan te raden, maar wees nog altijd professioneel en straal kennis uit.
  • Stel jezelf menselijker op: laat wat van je zien en laat een menselijk gezicht zien.
  • Gebruik een goede avatar: verschuil je niet achter een nietszeggende afbeelding, toon iets wat men herkent.
  • Mix verschillende media: een goede mix tussen verschillende kanalen is aan te raden. Integreer je social media ook in al je marketing inspanningen, laat het niet op een eiland leven.
  • Wees een uitgeverij: continu en consistent informatie, content delen met anderen, doe geen eenmalige acties.
Het komt erop neer dat je als bedrijf niet bang moet zijn om je menselijke kant te laten zien op sociale media. Dit kan je ook doen via je werknemers, laat hen je vertegenwoordigen op sociale media. Tevreden, trouwe werknemers zijn dan wel een must, maar daar ben je als bedrijf zelf verantwoordelijk voor.
Executive Summary

De dos en don’ts van social media zoals ze ons werden meegegeven op Social Media Day Antwerpen.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *