14.10.2013 - Social

Dit zijn de beste momenten om te posten op sociale media

Op sociale media worden er heel de dag door posts geplaatst. Wie even niet kijkt heeft meteen een hele lijst en waarschijnlijk te weinig tijd om alles te lezen. Vaak worden dan ook alleen de bovenste posts gelezen. Als bedrijf wil je natuurlijk dat jou posts gezien worden en liefst ook dat er op gereageerd wordt. Daarom is het belangrijk om te posten op het juiste moment. Dat wil zeggen: het moment waarop er zoveel mogelijk gebruikers uit jou doelpubliek online zijn en dus jou updates kunnen lezen. Maar wat is het juiste moment? En is dit hetzelfde voor alle sociale netwerksites?

Denk logisch na over het beste tijdstip

Volgens sommige bronnen kom je met wat logisch denken al ver. Goede momenten zijn bijvoorbeeld rond 8.30u, wanneer mensen op de bus op trein naar hun werk zitten. Ook tijdens de lunch worden er geregeld sociale media gecheckt. Vlak na het werk, tijdens het pendelen naar huis worden er mobiele applicaties gebruikt om op sociale media te surfen en na 22u ’s avonds, wanneer de kinderen in bed leggen, nemen veel ouders ook graag nog even een momentje voor zichzelf en hun online vrienden.

Infographics: cijfers over het piekmoment van verschillende netwerken

Wie niet houdt van nattevingerwerk maar wel van harde cijfers moet zeker onderstaande infographics eens bekijken. Deze grafieken van Fannit.com en SocialCaffeine.com geven per sociale netwerksite de beste uren aan om te posten. De raadgevingen van beide infographics komen zeer goed overeen.

Wat Facebook betreft is er het meeste activiteit tussen 13 en 16 uur, volgens Fannit is er ook een piek om 7 u ’s ochtends. De activiteit op Twitter is het grootste tussen 13 en 15 uur in de namiddag. Op Twitter is er tijdens het weekend meer activiteit dan in de week, terwijl het bij Facebook precies omgekeerd is.

De professionele sociale netwerksite LinkedIn wordt vooral gebruikt vlak voor en vlak na de werkuren, zo tussen 7 en 8 uur ’s morgens en 17 -18 uur ’s avonds. Pinterest heeft een piek in de namiddag, maar vooral ’s avonds laat tussen 20 uur en 1 uur ’s nachts. Pinterest lijkt daarmee een populaire laatavondactiviteit. De tijd die mensen gemiddeld spenderen op Pinterest is ook veel langer dan die op andere sociale netwerken. Google+ wordt vooral tijdens de voormiddag gebruikt.

Het beste moment op sociale media voor jou bedrijf

Elk bedrijf is verschillend. Een ander product of service, een ander doelpubliek, het heeft allemaal invloed op wanneer het beste moment is voor jou bedrijf om te posten op sociale media. Jongeren zullen bijvoorbeeld vaker tijdens de dag online kunnen, en een lokale bakker heeft ongetwijfeld een heel ander publiek dan een multinational.

Daarom is het interessant om uit te zoeken wat voor jou bedrijf het beste moment is. Dat kan je doen door verschillende content te posten op verschillende momenten en zelf te kijken wat voor jou het beste werkt. Voor Twitter bestaat er een handig programma: SocialBro. Dit programma kan voor jou bepalen wanneer de meeste van jou volgers online zijn. Zo kan je op het juiste moment een tweet insturen en zo je bereik vergroten.

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans