Dit veranderde er in 2013 bij Facebook, Twitter en Instagram

Dit veranderde er in 2013 bij Facebook, Twitter en Instagram

2013 zit er bijna op, tijd dus om te gaan nadenken over je marketing strategie voor 2014. Maar terwijl je vooruit kijkt, is het ook belangrijk om even stil te staan bij het afgelopen jaar. Online marketing is een branche die enorm snel verandert. Op vlak van SEO veranderde er heel wat, met onder andere de komst van Google’s Hummingbird. Maar ook Facebook, Twitter en Instagram zaten niet stil: tal van belangrijke updates en aanpassingen hadden een grote invloed op de manier waarop we vandaag onze sociale media marketing aanpakken. We zetten de belangrijkste wijzigingen die Facebook, Twitter en Instagram het afgelopen jaar doorvoerde op een rijtje, en we vertellen je hoe dat voor marketeers belangrijk is.

social-media-2013

Drie belangrijke wijzigingen bij Facebook

 

1. Graph Search

Er was heel wat doen rond de graph search van Facebook, die de zoekfunctie van Facebook naar een hoger niveau tilt. Dankzij die graph search kan je bepaalde zinnetjes intypen in de zoekbalk, zoals ‘foto’s van mij en vrienden’. Voorlopig is graph search enkel beschikbaar in het Engels, maar waarschijnlijk komt de functie ook snel naar de Nederlandse profielen. Als marketeer bevat de graph search tal van interessante opportuniteiten, het laat je toe om erg diep in Facebook trends en Facebook gebruiken te duiken.

Facebook graph search seomoz

2. Hashtags

Facebook ging Twitter achterna met klikbare hashtags. Een goudmijn voor marketeers: de hashtags geven je een duidelijk beeld van hoe mensen op Facebook over een bepaald onderwerp denken. Het laat je toe om betere content te produceren en te ontdekken.

hashtag op facebook

3. Edge Rank veranderingen

Het Edge Rank algoritme van Facebook bepaalt hoe veel van je fans een bepaald bericht echt te zien krijgen. Dat algoritme kreeg in 2013 verschillende updates. Een van de belangrijkste updates was een regel die stelt dat een afbeelding die als advertentie dient op Facebook, slechts 20% tekst mag bevatten. Facebook wil daarmee evolueren naar een meer visueel platform.

Drie belangrijke wijzigingen bij Twitter

 

1. Twitter ging eindelijk naar de beurs

Twitter ging enkele weken geleden eindelijk naar de beurs. Voor online marketeers een erg belangrijke gebeurtenis: Twitter zal steeds meer mogelijkheden aanbieden om te adverteren op de website.

2. Afbeeldingen worden automatisch getoond in de Twitter stream

Een aanpassing die aan velen een beetje is voorbij gegaan, maar die toch een enorme impact heeft. Twitter toont sinds kort afbeeldingen standaard in de Twitter stream. En dat doen ze niet alleen op desktops, ook in de iOS en Android apps zie je standaard afbeeldingen in de Twitter stream. Als marketeer wordt het daarmee nog belangrijker om sterke visuele content te gebruiken voor je sociale media strategie.

3. Lead generation cards

In augustus lanceerde Twitter de zogenaamde ‘lead generation cards‘. Dankzij die functie kunnen bedrijven die adverteren op Twitter veel meer leads krijgen, aangezien klanten zich kunnen inschrijven op bijvoorbeeld een nieuwsbrief met één druk op de knop.

Twitter lead generation cards

Twee belangrijke wijzigingen bij Instagram

 

1. Sponsored ads

Ook Instagram moest in 2013 voor de bijl: gebruikers zien sinds kort ook gesponsorde content in hun tijdlijn opduiken. Momenteel heeft slechts een beperkt aantal bedrijven toegang tot het adverteren op Instagram, maar het geeft ons alvast een beeld van hoe social media marketing op Instagram werkt.

2. Video’s maken en delen via Instagram

Het tijdperk van sociale video in aangebroken: sinds kort kan je via Instagram niet alleen foto’s maken en delen, je kan er nu ook video’s delen. En die video’s kunnen tot liefst 9 seconden langer zijn dan de video’s op Vine. Maakt video nog geen deel uit van je content marketing strategie? Dan wordt het tijd om daar verandering in te brengen.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *