René Voordeckers

Online reviewsReviews google adwordsSocial Media

14.04.2014 - Content

Digitale mond-tot-mondreclame: het belang van online reviews

Ook in het digitale tijdperk blijft mond-tot-mondreclame erg belangrijk voor ondernemingen. Met de opkomst van de sociale media is het gemakkelijker dan ooit geworden om je mening over, pakweg, een koffiehuisje of koerierdienst, te delen met vrienden en collega’s. Gespecialiseerde reviewsites, zoals Yelp, hebben de drempel voor consumenten om in de pen te kruipen alleen maar verlaagd. Maar wat kun je als marketeer doen om het aantal online reviews over jouw service of product te verhogen? En hoe ga je met kritiek om?

Verhoog het aantal online reviews

Worden jouw producten of diensten nog nergens vermeld? Dan is het hoogtijd om daar verandering in te brengen. De meest rechttoe-rechtaan aanpak is nog de meest efficiënte: vráág gewoon aan je klanten of ze een korte review willen schrijven over hun ervaring die ze vervolgens op je site of Facebookpagina met de wereld delen. Schuw ook negatieve besprekingen niet, maar zie ze als een kans op je after-sales service in de verf te zetten. Niemand is immers perfect. Consumenten dragen eerlijkheid hoog in het vaandel!

 

Sluit je aan bij online reviewdiensten

Weet je eigenlijk niet of consumenten over je onderneming praten? Zorg er dan voor dat je weet wat er over jouw bedrijf wordt verteld. Sluit je daarvoor aan bij online diensten als Yelp, Google+ en andere lokale reviewsites. Zodra je dat hebt gedaan, krijg je meldingen telkens iemand een review over jouw producten en diensten post. Op die manier kun je je online imago monitoren. Wil je het iets grootser aanpakken? Er zijn ook tal van social media monitoring tools op de markt.

Google+-recensies zijn belangrijker dan ooit, omdat ze andere diensten van Google waar jij gebruik van maakt versterken.

Google+-recensies zijn belangrijker dan ooit omdat ze andere diensten van Google waar jij gebruik van maakt versterken. Schrijft er iemand, bijvoorbeeld, een positieve review over jouw restaurant, dan vertaalt zich dat direct naar je Google Places-listing. Google beloont je dus voor lovende recensies.

Google+-reviews kunnen je zelfs helpen om meer in het oog te springen in AdWords. Momenteel is deze functie nog niet beschikbaar in België, maar in andere landen is Google gestart met het plaatsen van sterretjes naast de naam in AdWords, op basis van het aantal positieve reviews.

 

Ga in op negatieve reviews

Positieve reviews kunnen je sales (en imago) een stevige duw in de rug geven. Kritiek is dan weer dodelijk voor je reputatie. Tenminste, als je er niet gepast op reageert. Het is sowieso verstandig om op élke online review te reageren; een bedanking voor positieve feedback is het minste dat je kunt doen. Kritiek dien je echter met dubbel zoveel zorg op te volgen. Zorg ervoor dat de schrijver van de online review uiteindelijk tóch nog een positieve ervaring heeft. Is er wat fout gelopen bij de dienst na verkoop? Probeer de scheve situatie recht te trekken en excuseer je online. Want denk eraan: een recensie kan je eeuwig blijven achtervolgen. 

René Voordeckers

René is online marketeer en project manager bij Onlyhumans. Zijn focus ligt voornamelijk op SEA en analyse, maar hij kan ook sterke content neerzetten!

Lees meer van René