De verhuizing van Kai-Mook

Gisteren verhuisde België’s bekendste olifant, Kai-Mook, naar Planckendeal… en dat zullen we geweten hebben! Op de radio konden we de verhuizing bijna live volgen, de avondjournaals brachten het en de kranten staan er vandaag vol mee. Maar niet alleen de traditionele media brachten verslag uit, ook Facebook, Twitter en Youtube werden ingezet om verslag uit te brengen. Twitter werd overspoeld met #KaiMook tweets, en een Facebook search levert veel resultaat op.

KMDA (de Koninklijke Maatschappij voor Dierkunde), het bedrijf achter o.a. de Zoo van Antwerpen en Planckendael, heeft bij de verhuizing zowel Facebook als Twitter heel slim ingezet: via de Twitter pagina’s brachten ze korte live updates terwijl ze op de Facebookpagina’s vooral foto’s en filmpjes plaatsten.

Facebook search Kai Mook
Het resultaat van een Facebook search op Kai-Mook

Kai-Mook: het pareltje van de Zoo

Kai-Mook hoeft geen verdere introductie, iedereen is inmiddels wel bekend met de baby olifant. De naam staat voor ‘parel‘, en dat is best wel toepasselijk. De Zoo positioneert Kai-Mook heel duidelijk als dé parel van het dierenpark! KMDA is erin geslaagd om een heuse marketingstrategie uit te bouwen rond de olifant, een strategie die zich vooral focust op het gebruik van sociale media, van een centrale website en van Youtube. Het bedrijf slaagde er zo in heel veel mensen te laten toeleven naar de bevalling, en ook na de bevalling bleven de reacties toestromen. Het resultaat? In 4 dagen tijd lokte Kai-Mook 60.000 bezoekers naar de Zoo.

Kai-Mook verhuisd: live verslaggeving via sociale media en een speciale website

Facebook Kai Mook fotos
Het was gisteren bijzonder interessant om de tweets en Facebook reacties over Kai-Mook in de gaten te houden. Vooral op Facebook kwamen er bijzonder veel reacties binnen op de foto’s en de filmpjes die online werden geplaatst. Maar ook via de Twitter hashtag #Kaimook zagen we veel reacties. Uiteraard zijn de Zoo en Planckendael al veel langer bezig met het voorbereiden van de verhuis. Daartoe werd enkele maanden geleden een nieuwe website in het leven geroepen, kaimookverhuist.be. Met regelmatige updates over de voorbereidingen leefden de bezoekers samen met de verzorgers toe naar de verhuizing! Opnieuw werden vooral de nieuwe media ingezet om de verhuizing bekend te maken.

Conclusie

KMDA is een schoolvoorbeeld van 360° marketing,  ze maken zeer succesvol gebruik van internet en sociale media om hun marketing rond Kai-Mook te voeren. Ze combineren dat ook perfect met zogenaamde ‘klassieke’ media. Het gevolg is een bijzonder efficiënte en succesvolle marketingstrategie, die bijzonder veel bezoekers naar de dierenparken lokt!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=NEG65oUMzUY[/youtube]


Executive Summary

Kai-Mook verhuizing
Kai-Mook verhuisde gisteren van de Zoo van Antwerpen naar Planckendael. Beide parken brachten verslag uit via Facebook, Twitter, Youtube en een centrale website.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *