De trends voor 2013: minder liken op Facebook?

Het jaar is bijna ten einde, en dan worden naast de kerstboom ook enkele dozen met trendwatchers uit de kelder gehaald om hun licht te laten schijnen op het komende jaar. De uitverkorenen dit jaar zijn een zorgvuldig uitgekozen sextet, met name: Herman Konings, Nina de Man, Steven Van Belleghem, Joeri Van den Bergh, Tom Palmaerts en Maarten Leyts. Allen kijken ze in Gazet van Antwerpen vooruit op het komende jaar. Dit wordt 2013!

Meer kwaliteit voor minder geld

Wederom zien we enkele verrassingen in de trends voor het komende jaar. Alvast één slogan die we u voor de voeten gooien: More for less for more. We willen met z’n allen meer voor minder geld, maar ook voor meerdere mensen tegelijk. We gaan op zoek naar meer kwaliteit voor minder geld.

Starbucks en Apple

De trendwatchers geven het voorbeeld van koffieketen Starbucks, ongekend populair de laatste jaren, maar tegelijk zien we toch de opkomst van enkele kleinere koffiebars in de grote steden. Mensen houden van het verfrissende dat die kleinere koffiebars kunnen aanbieden, dat tikkeltje extra die grote ketens niet aanbieden, bijvoorbeeld een zelfgemaakt koekje bij de koffie. Je krijgt er met andere woorden more for less, meer kwaliteit voor minder geld.

Ook die andere love brand, Apple, krijgt met hetzelfde probleem te kampen. Apple is nu al enkele jaren incontournable in de markt van elektronica, en dat gaat mensen vervelen, volgens de trendwatchers. Sommigen gaan Apple zelfs een tikkeltje arrogant vinden, en zullen zich beginnen afkeren van het merk.

 

Meer authenticiteit op Facebook

Dezelfde trend zal zich ook vertalen op Facebook. Na jarenlang zoveel mogelijk vrienden te maken op Facebook, en zoveel mogelijk merken te liken, gaan we vanaf 2013 op zoek naar authenticiteit. Debranding is het woord dat door de trendwatchers gebruikt wordt. We willen nog met hooguit 5 merken geassocieerd worden op Facebook, en dat wil zeggen dat heel wat merken genadeloos gedumpt zullen worden. De strijd om de aandacht van de Facebook gebruiker kan dus losbarsten!

Hoe was het in 2012?

Het beloven dus heel interessante wendingen te worden in 2013, maar hoe groot is de kans dat deze voorspellingen effectief gaan uitkomen? GVA deed zelf de test, door de voorspellingen voor 2012 nog eens van onder het stof te halen. Het modewoord voor 2012 zou coldspotting worden. Coldspotting is het fenomeen waarbij we ons massaal zouden afkeren van het internet, aangezien het web een te groot deel van ons dagelijkse leven zou beheersen. In plaats daarvan zouden we ons allen afzonderen op een koude afgelegen plek, ver weg van het internet.

De voorspellingen zijn uiteindelijk niet uitgekomen. Meer zelfs, volgens Eurostat steeg het aantal Belgische internetgebruikers van 63% in 2010 naar 77% in 2011. Voor 2012 wordt zelfs een piek van boven de 80% voorzien! Afwachten dus wat 2013 zal brengen.

Wil je jezelf ook aan enkele voorspellingen wagen? Laat je helemaal gaan in de comments!

Executive Summary

De trends voor 2013
Volgens trendwatchers is meer kwaliteit voor minder geld het credo voor 2013, en zullen de minder liken op Facebook.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *