De Olympische Spelen 2012 en social media: twee handen op één buik?

De Olympische Spelen komen alsmaar dichterbij, Londen maakt zich op voor een van de ‘s werelds grootste en belangrijkste sportgebeurtenissen. Over de hele wereld worden de Spelen op de voet gevolgd. Sinds de Spelen in Peking uit 2008 is het online landschap haast niet meer te herkennen. Het gebruik van social media heeft een vlucht genomen, ze maken inmiddels deel uit van het dagelijkse leven. Ze worden zowel in de privé-sfeer, als in business context ingezet. Het IOC (International Olympic Committee) heeft de boodschap begrepen zo te zien. Wat betreft social media en online aanwezigheid wordt het groot geschut ingezet… Volgens Alex Huot (Head of Social Media in het IOC) wordt London 2012 de eerste social media Olympische Spelen of “Socialympics”, zoals hij het mooi verwoordt.

Olympische SpelenEen hele set regeltjes…

Wanneer een entiteit zoals de Olympische Spelen zich begeeft op, gebeurt dat meestal met heel wat animo errond. In het geval van een merk zoals de Olympische Spelen en alle atleten die van de partij zijn, gaat dit gapaard met een hele set regeltjes en een lijvig brand protection document. In dit document staat bijvoorbeeld gestipuleerd dat:

  • Merken zich niet mogen associëren met de Olympische Spelen;
  • Verslaggeving dient te gebeuren vanuit een journalistiek getint prespectief met de nadruk op feiten;
  • Marketingcampagnes rond de Olympische Spelen dienen vermeden te worden.

En dit zijn nog maar enkele van de vele punten waar marketeers rekening mee moeten houden, willen ze inspelen op het Olympische gebeuren… Laat de journalistiek in je los en richt je op dingen zoals: delen, repinnen, retweeten, liken, becommentariëren en bloggen!

Van communities, over Facebook tot YouTube

Het IOC shiet deze keer met scherp wat betreft online aanwezigheid. Naast de aparte websites en communities, toegewijd aan de Spelen, atleten en locatie, zette ze in op zoveel mogelijk sociale media. Facebook, Twitter, YouTube, overal vind je de Londense Spelen terug. Hieronder een opsomming van hoe het IOC dit aanpakt.

Online communities voor de Olympische Spelen

Naast de officiële websites van het IOC, de Olympische Spelen en Londen 2012, is de Olympic Athletes’ Hub ongetwijfeld de moeite waard. De Hub is een soort portaal dat alle social media informatie betreffende de Spelen aggregeert op één plaats. Via de Hub kan je de Olympische atleten pas echt van dichtbij volgen dankzij live chat, stream en updates. Een vleugje gamification is ook aanwezig: je kan punten en badges winnen door actief deel te nemen in de Hub community.

Olympic Athletes' Hub

Houd dus volgende URL’s zeker in de gaten:

Facebook

Op Facebook circuleren wel wat meerdere pagina’s en groepen over de Olympische Spelen. Uiteraard is de officiële pagina van de Olympische Spelen de referentie met bijna 3 miljoen fans. Daarnaast zijn de pagina’s van NBC Olympics (de officiële uitzender van de Olympische Spelen) en hun bijbehorende Countdown app zeker een like waard! De stad Londen wordt natuurlijk ook in de kijker gezet op de London 2012 Olympics & Paralympics pagina. Onze nationale trots wordt vertegenwoordigd op de officiële website van het BOIC (Belgisch Olympisch en Interfederaal Comité) en de bijbehorende Facebook-pagina van het Belgisch Olympische team.

In de meer officieuzere sfeer heb je ook enkele leuke ideetjes (van waarschijnlijke sponsors) zoals de Panasonic Flag Tags, waarmee je m.b.v. je webcam je portret kan laten inkleuren met de nationale kleuren.

Panasonic flag tags

Twitter

Twitter blijft niet linksliggen in de schaduw van Facebook… Er zijn verschillende officiële Twitter-accounts die je op de hoogte houden van het belangrijkste Olympische nieuws:

Daarnaast zijn er ook verschillende Twitter lijsten beschikbaar met o.a. de deelnemende atleten en de verschillende sportdisciplines. Een compleet overzicht van de lijsten vind je hier.

London 2012 logo

Google+

Qua activiteit misschien op een lager pitje, maar toch een goede 500.000 Google+ gebruikers die de officiële London 2012 page in hun cirkels hebben toegevoegd. Je vindt hier het belangrijkste nieuws terug, inclusief enkele fotoalbums.

YouTube

Het IOC heeft een schat aan visueel materiaal verzameld doorheen de jaren. De voormalige Spelen, legendarische atleten en wedstrijden, openingsceremonies, unieke locaties, … YouTube is de plek bij uitstek om deze eye candy toegankelijk te maken voor de massa. En zo denken 16.000 abonnees er ook over! Naast het officiële Olympische Spelen kanaal, kan je ook nog terecht op het kanaal van de IOC en de Show Your Best-wedstrijd.

Shazam

Shazam

Ja hoor, Shazam is ook weer van de partij! De mobiele app voor het taggen van muziek heeft een partnership met NBC Universal in de wacht kunnen slepen. Zo zullen Shazam-gebruikers extra content ter beschikking gesteld krijgen bij het gebruik van de app tijdens de uitzendingen. Het succes van Shazam tijdens de Grammy Awards is duidelijk niet onopgemerkt gebleven!


Hoe ga jij bijblijven met het hele Olympische gebeuren? Nauw op de voet volgen via de sociale media, of beperkt tot tv en radio? Laat het achter in de comments, we zijn benieuwd!

Executive Summary

De Olympische Spelen en social media
De Olympische Spelen zijn wellicht het grootste en belangrijkste sportgebeuren ter wereld… Vertaalt dit zich ook in een sterke online (en social) aanwezigheid?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *