De activiteiten van je Facebook vrienden zijn geld waard!

Facebook Ads zijn niets nieuws onder de zon, Facebook maakt al jaren gebruik van advertenties op haar sociaal netwerk. Het grote voordeel van adverteren op sociale netwerken is de beschikbaarheid van de demografische gegevens van de gebruikers. Een adverteerder kan eenvoudig bepalen wie zijn advertenties ziet en op die manier een zeer specifieke doelgroep bereiken. Mark Zuckerberg, CEO van Facebook, heeft duidelijk geld geroken en komt binnenkort op de proppen met een nieuwe soort ad: de “Sponsored Stories”.

Sponsored Stories?

Van zodra een gebruiker een Facebook page liket, bepaalde content deelt, een applicatie gebruikt of een plaats claimt, dan is het mogelijk dat die activiteiten als ad in de news feed van zijn of haar vrienden verschijnt. Als de gebruiker bijvoorbeeld de pagina van Coca Cola liket, dan verschijnt achteraf een advertentie met daarop de foto van de gebruiker gevolgd door de tekst “… likes Coca Cola” en het logo van de organisatie. Indien de gebruiker iets neerpende of een vriend tagde dan zal dit ook te zijn zijn in de advertentie.

Volgens Facebook zou het rendement van dit type ads een stukje hoger liggen dan die van de huidge advertenties. Uiteindelijk is het één van je vrienden die het product of het bedrijf aanbeveelt (of dat wil Facebook ons toch doen denken) en dat is natuurlijk veel aantrekkelijker dan een standaard, niets zeggende advertentie. Verder blijkt uit testresultaten van Facebook dat het engagement van de gebruikers ten opzichte van het bedrijf stijgt en dat de kans dat de gebruiker het merk zal aanbevelen bij zijn vrienden eveneens groter wordt.

En onze privacy?

Volgens Facebook zouden alle privacy settings gerespecteerd worden. Bovendien worden de advertenties enkel getoond aan je Facebook vrienden. Je herhaalt met andere woorden wat je al eerder gezegd of gedaan hebt.

Jammer genoeg is er geen vakje om uit te vinken wanneer je liever niet in een Facebook ad wilt verschijnen. De enige optie is gewoon niet deelnemen aan de typische Facebook-activiteiten: geen likes, geen check-ins, geen recommendations, …

Kristine Schachinger deelt ons wel de volgende tips mee:

  • Gebruik voor check-ins niet Facebook, maar Foursquare of Gowalla;
  • Klik niet op de like button van een merk wanneer je weet dat die via Facebook adverteert;
  • Denk na voordat je iets op Facebook plaatst;
  • Wanneer je applicaties of Facebook games gebruikt, ga dan naar je privacy settings en vink de optie uit die toestemming geeft aan de makers om op je news feed te posten.

Eigenlijk kunnen we het Facebook niet kwalijk nemen dat het bedrijf onze gegevens gebruikt om te adverteren, uiteindelijk geven wij de toestemming, bewust of onbewust. Maar zou Facebook niet opener en duidelijker mogen communiceren naar de gebruikers omtrent deze advertenties? Volgens ons wel. Het lijkt er alleszins op dat Facebook opnieuw een mooie geldbron heeft gevonden, alsook de adverteerders.

Bron: ZDNet

1 Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *