Community manager, content manager, conversation manager? What’s in a name?

Tegenwoordig duiken er allerlei nieuwe termen op die men losjes gebruikt om nieuwe ‘beroepen’ te definiëren. Een community manager? Een content manager? Een social media manager? Nu ja, het kind heeft een naam nodig. Klinkt hip, oogt schoon op een cv én springt in het oog op vacaturesites. De vraag is echter of we niet moeten spreken van een wildgroei, een ongestructureerd aanbod van nieuwe functietitels waarin we moeten snoeien of waarvoor we misschien wel een nieuwe overkoepelende  term moeten vinden.

Nieuwe taken

Online wordt steeds belangrijker. Een website met een overzicht van producten en diensten is lang niet meer voldoende. ‘Communiceren’, dat is waar het om draait. Interactie met (potentiële) klanten, partners en (toekomstige) medewerkers. Vroeger leek het simpel, toen stond een communicatiemanager in voor het offline communicatiebeleid en werd die bijgestaan door een communicatieteam, een PR-kantoor en een reclamebureau.

Nu is het voor bedrijven belangrijk dat die offline functies ook op het online spectrum zijn ingevuld:

–          de online gemeenschap van het merk monitoren

–          online verhalen rond het merk creëren

–          verschillende online platformen managen

–          waken over de huisstijl van het merk op het internet

–          online zichtbaarheid van het merk vergroten

–          online persrelaties onderhouden

Verschillende functies

De vraag rest echter of men al deze functies kan invullen door een en dezelfde persoon. Een online communicatiebeleid opstellen is iets anders dan het operationeel beheren van een blog of het onderhouden van Facebook of Twitter. Het spreekt voor zich dat kleine ondernemingen moeilijker een onderscheid kunnen maken tussen verschillende online functies.

Grote bedrijven moeten echter even stilstaan bij de verschillende online profielen die men zou moeten invullen. Neen, een online communications manager is niet hetzelfde als een content manager en een community manager  is iets anders dan sociale media manager.

Community vs social

Online communities hebben een gemeenschappelijk doel, terwijl sociale media zich eerder focussen op one-to-one relaties. De leden van online communities hebben een sterke relatie, terwijl die op sociale netwerken eerder vluchtig is. Bovendien staat bij sociale media eerder het delen centraal, waarbij voor online communities eerder de content op zich centraal staat (die op zijn beurt dan wel weer gedeeld kan worden).

Het communiceren via social media kanalen is dus in principe slechts één schakel in het online communicatieproces (die weliswaar zeer belangrijk is).

Content vs social

We kunnen het niet genoeg benadrukken: content – hetzij video, tekst of beeld – wordt ook online steeds belangrijker. Bedrijven moeten beslissen wat zij online willen publiceren, waar, hoe, wanneer en door wie. Eens gepubliceerd kan die content dan natuurlijk weer gedeeld worden op eigen social media kanalen, waar men tevens interactie met klanten en fans moet onderhouden –  liefst op een catchy, entertainende en informatieve manier.

Door de bomen het bos…

Ik hoor het je al denken: “Moeten we voor iedere functie een verschillende persoon aanstellen?” Neen, dit hoeft natuurlijk niet. Maar het is wel belangrijk om de uiteenlopende taken te erkennen en af te bakenen.

… En om hiervoor een correcte functietitel te voorzien in jobbeschrijvingen.

Executive Summary

Wat? Merken jullie ook de overvloed aan nieuwe functietitels voor ‘online’ jobs?
En? Een community manager is niet hetzelfde als een social media manager!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *