27.01.2012 - Social

Coca Cola begrijpt hoe je social media ten volle kan benutten!

Waar anderen falen, zal Coca Cola overwinnen. Voor de aankomende Super Bowl hebben ze weer een pracht van een actie bedacht waarmee ze hun doelgroepen crossmediaal zullen bereiken en positieve merkassociaties zullen oproepen zonder de merkpromotie ‘er te dik op te leggen’…

Coca Cola zal namelijk gebruik maken van twee ‘mascottes’ om hun doelgroepen te bereiken. De gekende Coca Cola poolberen zullen ieder een team vertegenwoordigen waardoor Coca Cola dus iedereen die ook maar iets met de Super Bowl te maken heeft, kan bereiken.

Coca Cola – Social Media Expert?

Coca Cola mag zich ongetwijfeld tot die 10% van bedrijven rekenen die weten wat ze doen op social media en dat ook integreren in alles wat ze doen. Hun nieuwe actie is weer een knap staaltje marketing!

De Super Bowl finale is het moment bij uitstek voor adverteerders om hun merk in beeld te brengen: zo’n 80 à 90 miljoen tv-kijkers, zo’n 4,5 miljoen tweets en ook Facebook pikt een graantje mee van de actie met z’n vele Super Bowl groepen en replay van Super Bowl ads. Als groot merk moét je dus aanwezig zijn op social media en dat is wat Coca Cola van plan is. Zo waren er in 2011 zo’n 80.000 tweets die Doritos vermeldde en zo’n 47.000 die Pepsi vermeldde. Veel potentieel dus…

Coca Cola zal tijdens de Super Bowl tussen de New York Giants en de New England Patriots een knappe campagne lanceren waarbij ze gebruik maken van alle nieuwe technieken die het web biedt. Via een microsite CokePolarBowl zullen twee poolberen, die ieder een team vertegenwoordigen, in realtime reageren op wat er allemaal gebeurt in de wedstrijd, maar ook op Super Bowl advertenties. De filmpjes die daar getoond worden, kan men trouwens ook delen via social media wat het bereik nog extra vergroot.

Het realtime concept trekken ze trouwens ook door naar hun tv-advertenties: als de Giants aan het winnen zijn, zullen de Patriots getoond worden in de tv-spotjes en vice versa. Bovendien zullen de beren ook reageren op andere Super Bowl ads op het moment dat deze uitgezonden worden wat de campagne dus eens zo speciaal en uniek maakt.

Social media wordt steeds meer een (merk)belevenis

En Coca Cola begrijpt dit maar al te goed. Het grote voordeel van heel deze campagne is namelijk dat Coca Cola alomtegenwoordig zal zijn, zowel offline (tv en allicht nog andere promotiekanelen) als online. Met andere woorden: een crossmediale aanpak. Bovendien is er heel wat buzz rond de Super Bowl en op deze manier kan Coca Cola zich op vernuftige wijze in het midden van die conversatie plaatsen en zo de gevoelens die de Super Bowl oproepen, koppelen aan hun merk. Positieve merkassociatie en conversation management op een zeer hoog niveau!

Coca Cola wilt via de Super Bowl dus niet haar merk verkopen, maar eerder een (merk)belevenis. Bedoeling is dat hun doelgroep de positieve gevoelens die de Super Bowl oproepen gaan koppelen aan hun merk. Door twee beren te kiezen die ieder een team vertegenwoordigen, blijven ze bovendien onpartijdig waardoor ze dus iedereen kunnen bereiken. Ten slotte zijn veel mensen zowel naar de televisie aan het kijken als aan het tweeten, facebooken en aan het surfen via laptop, tablet of smartphone. Coca Cola bereikt zo dus immens veel klanten via alle verschillende kanalen zonder echt promotie te maken voor haar merk waardoor de merkassociatie alleen maar positiever zal zijn.

McDonald’s, ABVV en anderen die al eens gefaald hebben op social media, take note want dit is echt een goed doordachte campagne met een immens groot bereik waar de kans op falen praktisch onbestaande is.

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans