Christopher Barger op Fusion Mex: het ‘starstruck’ probleem vs. de ideale sociale media-expert

Christopher Barger gaf maandag 23 januari ter gelegenheid van de eerste Fusion Marketing Experience een lezing over de interne elementen en structuren die nodig zijn om bedrijven te laten bloeien met behulp van sociale media.

De sociale media-expert is één van de zeven sleutelcomponenten van een organisatiestructuur die het beste haalt uit sociale media. In dit artikel kan je lezen welke eigenschappen een goede sociale media-expert volgens Barger zoal bezit en wat er gebeurt als de sociale media-expert de verkeerde instelling heeft en het starstruck probleem zich voordoet.

Christopher Barger @ Fusion Marketing Experience

Wat is het starstruck probleem?

Het starstruck probleem doet zich voor wanneer de sociale media in een bedrijf geleid worden door één enkele persoon die een netwerk rond zichzelf uitbouwt in plaats van rond een merk. Wanneer deze persoon het bedrijf verlaat, neemt hij zijn opgebouwde netwerk met zich mee en moet het bedrijf helemaal opnieuw beginnen.

Iets wat Phonedog meemaakte toen Noah Kravitz het bedrijf verliet en zijn 17.000 twitter followers meenam. De account die hij gebruikte was volgens hem zijn persoonlijke account terwijl Phonedog zegt dat de account onderdeel uitmaakte van de social media activiteiten van het bedrijf…

Het starstruck probleem vermijden

Het starstruck probleem kan je vermijden door verschillende personen verantwoordelijk te stellen voor het sociale mediabeleid. Op die manier zorg je er ook voor dat alle belangrijke informatie die via sociale media verschaft wordt, niet terecht komt bij één persoon.

Er zijn ook bepaalde persoonlijkheden die je beter geen sociale media-expert maakt. Zo is het van belang dat de sociale media-expert zichzelf niet promoot, maar het merk. Ook de taal van de sociale media-expert verdient aandacht. Vermijd sociale media-experts die ‘catch phrases’ gebruiken en telkens hetzelfde schrijven aan het einde van hun bericht. Ook het gebruik van ‘buzzwords’ is geen goede sociale media taal. Ten slotte kan je onvolwassen experts beter kwijt dan rijk zijn; onvolwassenheid veroorzaakt namelijk dat er geen vertrouwen gewekt wordt, en dat is nooit goed voor het merk.

De ideale sociale media-expert

Wat zijn dan wel goede eigenschappen voor een sociale media-expert? In de eerste plaats moet een sociale media-expert zich goed voelen in de sociale wereld en het ook gewoon zijn om zich in een netwerk te begeven. Een marketing of PR achtergrond is dus niet noodzakelijk. Daarnaast moet de sociale media-expert zich bewust zijn van wat het merk wilt uitdragen. Bovendien moet deze persoon stressbestendig zijn en weten op welke manier hij moet reageren op ruziezoekers. Een sociale media-expert moet ook in staat zijn om werk en privé gescheiden te houden en niet alle commentaren persoonlijk nemen.

Ten slotte moet deze persoon kunnen vertrouwen op zijn instinct. In tijden van crisis is het bijvoorbeeld van belang dat er zo snel mogelijk gereageerd wordt, en dat is enkel mogelijk met een goed instinct.

Het ideale sociale media team

Een goede sociale media-expert kan enkel functioneren als hij kan opereren binnen een perfect geoliede machine. Het sociale media team moet in de eerste plaats duidelijke regels opstellen over wat toegestaan zal worden en wat niet. Daarnaast is het belangrijk dat elk lid van het sociale media team weet dat kritiek niet gecensureerd mag worden. Kritiek moet zichtbaar blijven, zodat men niet de indruk krijgt dat ‘alles wat negatief is eraf wordt gehaald’. Bovendien is het dan duidelijk wanneer het bedrijf positief op die kritiek reageert.

Ten slotte moet het sociale media team steeds ‘the high road’ kiezen, snel reageren, en visie op lange termijn voor ogen houden.

Executive Summary

Wat? Christopher Barger over het starstuck probleem & de ideale sociale media-expert
Dus? Leer hoe je de perfecte sociale media expert wordt!

1 Comment

  1. toen ik zag dit onderwerp social media-expert .. Deze werd gegeven erg nuttig voor ons .. leuk om hier te zijn ..




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *