Buffer, de Analytics voor Twitter

We weten ondertussen wat de kracht is van Twitter voor het communicatiebeleid van een bedrijf. De mogelijkheden om te adverteren op Twitter zijn minder groot dan bijvoorbeeld op Google of Facebook, maar toch kan een efficiënte Twitter-campagne heel wat goeds voortbrengen, zowel op het gebied van omzet als op het gebied van branding en imago.

Wat velen niet altijd aantrekkelijk vinden aan Twitter is het gebrek aan meetbaarheid van je campagnes. De mogelijkheid om rapporten te trekken van campagnes zoals bij Google Adwords of Facebook is niet aanwezig bij Twitter. Toch zijn er een aantal tools die je communicatie op Twitter toch min of meer kunnen sturen. We bespreken er hier één van.

Statistieken verkrijgen met Buffer

Buffer is een dienst waarbij je je tweets opslaagt in een buffer, waarna het programma zelf zal bepalen wanneer het je tweets zal uitsturen opdat het rendement het hoogst zou zijn. Buffer bepaalt niet alleen het tijdstip waarop je je tweets het best uitstuurt, maar ook het interval tussen twee opeenvolgende tweets. Teveel tweets uitsturen op een te korte tijd kan immers te spammy overkomen, waardoor volgers zouden kunnen afhaken.

Buffer kan je op verschillende devices gebruiken. Je kan het instellen als add-on in je browser, maar is ook te gebruiken als mobile app via Android en iOS.

Wanneer je Buffer wil gebruiken voor analyses te maken over je tweets, zorg er dan voor dat je Buffer ook gebruikt om tweets uit te sturen. Buffer analyseert immers geen tweets die niet via het programma werden verstuurd. Wel handig is dat je, na het versturen van je eerste tweets, direct toegang krijgt tot het dashboard van het programma, en meteen enkele statistieken kan bekijken.


In de tab Analytics vind je een overzicht van alle tweets die je via het programma verstuurd hebt, samen met het aantal clicks, het potentiële bereik van de tweets, eventuele retweets en favorieten. Op die manier kan je makkelijk zien welke tweets goed hebben gepresteerd en welke minder.

Wanneer je klikt op de retweets button, dan kan je zien wie jouw tweets heeft doorgestuurd, en naar hoeveel twitteraars. Buffer voorziet ook een optie om de mensen die jouw bericht geretweet hebben te bedanken met een persoonlijk bericht, of deze mensen op te slagen in een buffer. Je hebt natuurlijk ook de mogelijkheid deze mensen zelf te volgen.

De statistieken die je met Buffer kan vergaren zijn al bij al vrij basic, maar kunnen zeker al een indicatie geven welk soort tweets het beste scoren. Hierop kan je je toekomstige strategie op Twitter afstemmen.

Indien we toch een kritische noot moeten geven, dan kunnen we ons misschien afvragen of we dit programma ook kunnen gebruiken bij onverwachte situaties. Stel dat we graag willen inspelen op de actualiteit, en snel een tweet de wereld willen insturen, zullen we dit dan ook via Buffer kunnen doen, aangezien het programma zelf bepaalt wanneer tweets worden uitgestuurd? Indien de tweet via de traditionele manier verstuurd zal moeten worden, kunnen we heel wat statistieken mislopen. Buffer lijkt ons dan ook iets wat vooral voor kleinere of beginnende twitteraars interessant kan zijn, of voor twitteraars die op regelmatige tijdstippen berichten sturen.

Executive Summary

Wat? Buffer, een dienst waarmee je je activiteit op Twitter analyseert
Hoe? Tweets verstuurd via Buffer worden bijgehouden in een dashboard en geoptimaliseerd.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *