Brian Solis – “Competing for relevance” | Social Media Day 2012

Brian SolisAfgelopen vrijdag vond de derde editie van Social Media Day plaats. Locatie: Hangar 26 te Antwerpen. 1 namiddag, 7 sprekers. En niet meteen de minste, want Brian Solis (@briansolis) was een van hen. De social media fanaten onder jullie zullen hem waarschijnlijk kennen van zijn lijvige artikels op zijn blog, maar daarnaast is hij ook auteur van o.a. The End of Business as Usual en Engage! en is hij opperhoofd van marktonderzoekbureau Altimeter Group. Solis is een gerenommeerd spreker en influential als op het op nieuwe en social media aankomt, een grote klepper dus… QueroMedia was van de partij!

“Adapt or die”

De rode draad in Solis’ verhaal was duidelijk: het consumentenlandschap verandert onverstoorbaar en businesses moeten maar zien mee te veranderen. Solis heeft het over Generation C consumers. Geen Generation X of Y… Generation C staat voor consumenten die connected zijn. De digitale levensstijl die ze zichzelf aanmeten, is een manier van zelfactualisatie. Ze gebruiken nieuwe technologie om zichzelf uit te drukken en te profileren. Beslissingen worden mede genomen door hun social circle: vrienden, familie en influentials waarmee ze geconnecteerd zijn.

Deze connected customers dringen een nieuwe soort branding op. Hoe te reageren als business? Transmedia storytelling! Vertel een merkverhaal, geen merkboodschap. En belangrijker: creëer entry points om connected customers deel te laten uitmaken van deze brand story. Brand storytelling is niets nieuws onder de zon, maar vandaag de dag dient het op een andere manier toegepast te worden.

De P van People

Marketeers, doen de 4 P’s een belletje rinkelen? Hopelijk wel, de marketingmix is zowat de kapstok van (traditionelere) marketing. Marketing met traditioneel tussen haakjes immers, want consumenten veranderen en zullen blijven veranderen. Logischerwijs moeten marketingtechnieken dan mee-evolueren. De evolutie van de connected customers kan in de marketingmix worden voorgesteld door de toevoeging van een vijfde P, “one that binds them all”. Solis heeft het over de P van People, de factor die alle elementen in de marketingmix met elkaar verbindt.

Social media experiences

Wat is dan de rol van social media? Transmedia storytelling natuurlijk! De sociale media vormen de online locatie bij uitstek om je brand story uit de doeken te doen. En nog beter: er is nergens zoveel interactie dan op sociale netwerken. Je brand story moet, volgens Solis, voldoen aan drie belangrijke eisen: relevantie, resonantie en significantie. In de eerste plaats, moet de informatie die je deelt relevant en significant genoeg zijn. Op die manier kan de gedeelde informatie gaan resoneren, zelfs tot lang nadat het gedeeld werd… Solis noemt dit het social effect.

Bottom line: creëer brand experiences! Social media lenen zich hier perfect toe.

Disruptive trends: de mijlpalen

Brian Solis, voor de innovatiegoeroe die hij is, had het ten slotte nog over disruptive innovation trends. Er zijn wel altijd zo een paar trends die het hele online wereldje op haar grondvesten doen daveren… Social CRM en curation commerce zijn hier treffende voorbeelden van. Dat laatste staat voor bedrijven die intensief content cureren en op die manier via een non-intrusieve wijze hun producten trachten te promoten. Pinterest is top of mind zo’n sociaal netwerk dat meer en meer voor deze doeleinden gebruikt wordt.

Disruptive technologies

Geen uitgestippeld pad…

Solis sloot af met de wijze, doch voor de hand liggende noot: als je aan social media begint, moet je geen uitgestippeld stappenplan verwachten of uitgetekend scenario verwachten. “Nogal wiedes”? Misschien wel, maar daarom niet minder waar. Merken proberen nog steeds te veel social media marketing in een welgecontroleerd patroon te wringen, wat dikwijls een averechts effect of zelfs schadend resultaat tot gevolg kan hebben!

Executive Summary

Brian Solis op Social Media Day 2012 te Antwerpen
Van social media experiences tot disruptive innovation trends; Brian Solis is overal in thuis!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *