Brand engagement op Facebook: een studie

Coca-Cola is al een tijdje het merk met de meeste fans op Facebook. De frisdrankenproducent heeft begin dit jaar de kaap van 40 miljoen fans op Facebook overschreden. Een indrukwekkend aantal, waar veel bedrijven waarschijnlijk stiekem van dromen. Maar wat doet Coca-Cola eigenlijk met deze 40 miljoen fans? Het aantal mag nog zo groot zijn, dit enorme aantal fans heeft pas een waarde indien Coca-Cola deze fans kan engageren om te doen wat ze graag zou willen dat ze doen. Studies in het verleden hebben immers aangetoond dat een overgrote meerderheid fan wordt van een bepaalde pagina, maar daarna nooit meer naar deze pagina terugkeren. Jammer van het potentieel dat verloren gaat.

Een grote schare aan fans op Facebook is dus één zaak, brand engagement is een andere zaak, en minstens even belangrijk. Over dit laatste heeft Social Bakers zopas een studie uitgevoerd. Welke zijn de merken met de meest geëngageerde fans, en wat doen deze merken wat andere merken niet doen?

De sector met de meeste fans is FMCG, de Fast Moving Consumer Goods, waar ook Coca-Cola toe behoort. Indien we echter kijken naar brand engagement, dan zien we dat deze sector helemaal niet zo goed scoort. Enkel telecom scoort slechter qua brand engagement.

De sector die wel goed scoort is de autosector. Ondanks het feit dat automerken niet zoveel fans hebben als andere sectoren, hebben ze wel fans die nauw verbonden zijn aan het merk. Automerken doen het namelijk over het algemeen zeer goed via social media. Social Bakers geeft hier zelf enkele verklaringen voor.

Automerken hebben sowieso al een trouwe fanbasis. Een auto kopen doe je immers voor vele jaren, en vele mensen raken dan ook verknocht aan een bepaald merk. Dit maakt dat ze niet snel van merk zullen veranderen. Een andere reden voor de geëngageerde fans zijn de inspanningen van de automerken om aantrekkelijke advertenties te maken. Automerken hebben doorgaans veel reclamebudget, en komen dan ook vaak op de proppen met originele en tot de verbeelding sprekende reclamecampagnes, met knappe visuals. Dit zorgt voor heel wat reacties op sociale media. Onlangs nog hadden we het nog over een originele Twitter campagne van Smart.

Welke factoren zorgen nog voor een hoge brand engagement? Dit hangt vooral af van het merk dat je promoot. Als we kijken naar Friskies, een merk van kattenvoeding met een hoge engagement rate, dan zien we dat ze dagelijks videos van speelse katten posten. Voor vele mensen iets dat ze snel beu zullen worden, maar voor kattenliefhebbers een dagelijkse bron van plezier waar ze maar niet genoeg van kunnen krijgen.

Een andere manier om meer geëngageerde fans te verkrijgen is de diversiteit van de posts. Kijken we naar Coca-Cola, dan zien we een heleboel foto’s, zonder verdere diversiteit in de posts. Jammer voor een merk met zo’n groot reclamebudget. Op dit vlak scoren de automerken dus veel beter, met foto’s, video’s en en links. Vandaar ook dat ze veel meer geëngageerde fans hebben.

Wil je graag meer lezen over brand engagement op Facebook, dan vind je hier het volledige rapport van Social Bakers.

Executive Summary

Wat? Social Bakers voerde een onderzoek naar de merken met de meest geëngageerde fans.
En? De merken met de meeste fans zijn vaak niet de merken met de meest geëngageerde fans op Facebook.

Geef je mening




Geef je mening

Your email address will not be published. Required fields are marked *