Bepaal de locatie van je nieuwe verkooppunt met Foursquare

Bedrijven die sociale media slim gebruiken kunnen daar veel voordeel uithalen. Onderzoekers van de universiteit van Cambridge ontdekten dat een analyse van Foursquare check-ins nuttige inzichten kan verschaffen bij het kiezen van de locatie van een nieuw verkooppunt.

Bedrijven gebruikten Foursquare al langer in hun marketingstrategie. Wie incheckt op Foursquare op een bepaalde locatie kan badges verdienen. Deze werken als incentive en zorgen ervoor dat klanten willen terugkomen om betere badges of zelfs een echt cadeau te verdienen. Maar nu kunnen bedrijven Foursquare ook op een heel nieuwe manier gebruiken.

Een analyse van 35 miljoen check-ins

foursquare-300x300Op de sociale netwerksite Foursquare checken dagelijks gebruikers in op bepaalde locaties. Een team van wetenschappers aan de universiteit van Cambridge kwam op het idee deze publieke check-ins te gebruiken om te onderzoeken hoe mensen zich verplaatsen.

De onderzoekers analyseerden 35 miljoen check-ins van bijna een miljoen Foursquare gebruikers in New York. Deze data gebruikten ze om na te gaan hoe mensen zich doorheen de ruimte begeven. Zo zal iemand die incheckt in een treinstation daarna vaak naar een monument of een vergadercentrum gaan. Ook de tijdstippen waarop mensen zich naar bepaalde plekken begeven kunnen geanalyseerd worden.

Mensenstromen in kaart brengen met Foursquare

Foursquare-informatie is niet alleen interessant voor wetenschappelijk onderzoek. Ook voor bedrijven leveren Foursquare check-ins een schat aan informatie op. Door middel van analyses kan men dagelijkse en wekelijkse patronen in menselijk gedrag ontdekken. Door vervolgens data van locaties en gebruikers te combineren ontstaat er een duidelijk beeld van mensenstromen.

Onderzoek met Foursquare de slaagkansen van je nieuwe verkooppunt

Bedrijven kunnen deze informatie gebruiken om het succes van een verkooppunt op een bepaalde plaats te voorspellen. Door locatiegegevens en check-ins van bestaande verkooppunten in een algoritme te stoppen kan men het succes van nieuwe verkooppunten in 76% van de gevallen goed voorspellen. Dit is een grote doorbraak voor bedrijven. Voorheen moesten er immers analyses uitgevoerd worden die onderzoek deden naar onder andere de concurrentie en de transportmogelijkheden in dat gebied. Deze analyses namen veel tijd in beslag, waren erg duur en namen minder factoren in beschouwing.

Fourqsuare check-ins gebruiken om de locatie van een nieuw verkooppunt te bepalen is dus een goed voorbeeld van hoe bedrijven voordeel kunnen halen uit het slim gebruik van sociale media.

 

Executive Summary

Voorspel de slaagkansen van je nieuwe verkooppunt via Foursquare
In 76% van de gevallen blijken de voorspellingen overeen te komen met de realiteit.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *