03.02.2014 - Social

71% investeert in 2014 méér in social media marketing

De investeringen in social media marketing gaan in 2014 nog meer de hoogte in. Het is maar één van de opvallende conclusies uit de DM Barometer, een onderzoek van de Nederlandse Branchevereniging voor dialoogmarketing. Benieuwd naar nog meer interessante cijfers over online marketing?

Volgens het onderzoek ‘DM Barometer: de marketeer in 2014’, dat uitgevoerd werd onder marketeers van verschillende bedrijven, zal 63% dit jaar een nieuwe koers gaan varen. De belangrijkste veranderingen? 50% kiest ervoor om maximaal in te zetten op een dialoog met de klant, en 65% focust op online marketing.

Meer budget en focus op dialoogmarketing

71% van de marketeers investeert meer in 2014 in sociale media! Elke DM Barometer richt zicht op een bepaald thema, en dat is deze keer ‘dialoogmarketing’. Men omschrijft dialoogmarketing zelf als “… een vorm van marketing, gericht op het tot stand brengen, ontwikkelen en onderhouden van een relatie tussen een organisatie en haar (potentiële) klant, waarbij de laatste tot een actie wordt aangezet.”

In 48% van de bedrijven zijn marketing en dialoogmarketing met elkaar verweven. In slechts 28% is er een duidelijk onderscheid, in 24% is er een onderscheid, maar geen apart budget. Deze cijfers bevestigen dat zowat alle marketing eigenlijk dialoogmarketing geworden is. Een directe dialoog met klanten is nodig voor elke vorm van marketing, en het is dus niet nodig om ‘dialoogmarketing’ te voorzien van een apart etiket. In 2013 noteerde 58% van de bedrijven een stijging in het budget voor dialoogmarketing, in 2014 zal dit in 65% van de bedrijven het geval zijn.

Online marketing steekt offline marketing voorbij

Dat online marketing en social media marketing onmisbaar zijn geworden in een goede marketingstrategie, daar twijfelt niemand meer aan. Volgens maar liefst 85% van de marketeers zal het budget voor online marketing over enkele jaren dan ook groter zijn dan dat van offline marketing. In 43% van de organisaties is dat nu al het geval. Online marketing is een must voor wie wil investeren in de toekomst.

Wat social media marketing betreft is de trend gelijklopend: ook deze vorm van marketing gaat in stijgende lijn. 71% van de bedrijven investeert in 2014 meer in social media marketing dan in 2013. Ook in mobile marketing (66%) en e-mail marketing (64%) wordt er flink extra geïnvesteerd. Dat gaat vooral ten koste van telemarketing en direct mail.

De ROI van online marketing: e-mail marketing en search scoren

65% focust op online marketing. Wat uiteindelijk telt, is dat al deze investeringen ook iets opbrengen. Wanneer we aan marketeers vragen welke investering de hoogste ROI heeft, antwoordt 41% e-mail marketing. De tweede plaats is voor Search met 22%. Mobiele websites en apps hebben volgens bedrijven de laagste ROI, gevolgd door online display campagnes. Deze cijfers reflecteren vooral het gevoel van marketeers en bedrijven. Zo is bijvoorbeeld de ROI van social media marketing ook hoog, maar minder goed meetbaar dan die van e-mail marketing, waardoor hij lager ingeschat wordt.

Tom Bogaert

Tom is CEO van Onlyhumans en gepassioneerd blogger over digitale marketing, met een overduidelijke en evidente voorliefde om via Search, Content & Social marketing merken menselijker te maken.

Lees meer van Tom