6 tips voor het opbouwen van een geëngageerd publiek op sociale media

geëngageerd publiek

Een geëngageerd publiek is belangrijk op sociale media.Elk bedrijf wil graag een grote schare fans en volgers op sociale media, die bovendien actief reageren op updates en deze positieve attitude omzetten in aankopen. Maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Wat zijn nu eigenlijk de do’s en don‘ts voor bedrijven op sociale media? En hoe bouw je – ook als klein bedrijf – een geëngageerd publiek op?

Zeker voor kleinere bedrijven is het niet eenvoudig om eruit te springen en een publiek op te bouwen via sociale media. Bekende internationale merken hebben duizenden fans en krijgen vele reacties en likes op alles wat ze online zetten. Voor kleine bedrijfjes of start-ups kan dat soms wat demotiverend zijn. Daarom zetten we de allerbeste strategieën om een publiek op sociale media te verkrijgen nog eens op een rijtje. Geen wilde verhalen, geen blackhat-technieken, gewoon de beste basics.

Overweeg om te betalen voor sociale media

Sociale media zijn – in tegenstelling tot wat velen denken – niet gratis. De platformen zelf zijn dat uiteraard wel, maar zo geraak je niet ver. Betalen om je posts te promoten kan helpen om een groter publiek te bereiken. Ook wedstrijden, waarbij je dus betaalt voor de prijzen die te winnen zijn, kunnen helpen om meer fans en volgers te krijgen. Echt geen budget voor sociale media? Probeer dan je fans steeds te voorzien van kwaliteitsvolle en interessante content om zo je publiek op een organische manier te laten groeien. Dit moet je overigens ook doen als je wél betaalt voor het promoten van content. Zorg in beide gevallen ook voor opvallende social media widgets op je bedrijfswebsite, bij reclamecampagnes, op business kaartjes, in de winkel enzovoort.

Kies zorgvuldig de juiste sociale media platformen

Kies de juiste sociale media platformen voor je bedrijf. Je hoeft echt niet op elk sociale media platform aanwezig te zijn, dat is veel te tijdrovend. Waarschijnlijk biedt ook niet elk platform een meerwaarde voor je bedrijf. Kies dus enkele platformen uit en focus daarop. Facebook en Twitter zijn inmiddels klassiekers, maar er is meer. Heb je veel visueel materiaal? Denk dan ook eens aan Pinterest, Instagram en Youtube. Werk je voornamelijk B2B? Dan zijn LinkedIn en SlideShare misschien wel interessant.

Bouw een community op

Zeker voor kleinere bedrijven is een enthousiaste community heel interessant. Zorg ervoor dat mensen je bedrijf gaan volgen omdat ze als eerste op de hoogte willen zijn van evenementen, promoties, speciale aanbiedingen en meer van dat leuks. Gun je fans af en toe ook een blik achter de schermen. Op die manier creëer je een community van insiders. Als je je community biedt wat ze verwachtzal ze alleen maar groeien. Dat doe je onder andere door te reageren op commentaar en feedback van fans en volgers, ook als die negatief is.

Vergeet hard sell, ga voor kwalitatieve content

Sociale media zijn niet de plaats om pure reclame te maken voor je producten. Probeer je reclame niet als content te verpakken, je publiek kent dat soort trucs. Bewaar je hard sell strategieën voor andere kanalen en focus op sociale media op het verspreiden van kwalitatieve content. Te veel reclame maken voor jezelf doet je fans afhaken, maar af en toe nieuws over een promotie verspreiden kan natuurlijk wel.

Sociale media is niet 9 to 5

Sociale media zijn geen nine to five jobJe publiek op sociale media is altijd actief, ook als je winkel of bedrijf gesloten is. Sociale media zijn een ideaal en laagdrempelig kanaal waar klanten terecht kunnen met vragen, klachten of feedback. Snel reageren is de boodschap. Het is dus belangrijk om ook ’s avonds en in het weekend je sociale media kanalen te monitoren. 24/7 online zijn lukt uiteraard niet voor kleine bedrijven, maar offline gaan van vrijdag tot maandag kan echt niet.

Voordelen van sociale media uitbesteden

Veel bedrijven denken dat ze sociale media zelf wel aankunnen. Al te vaak wordt het echter een extra taak voor een van de werknemers – vaak iemand met te weinig kennis – zodat de resultaten niet bepaald schitterend zijn. Wie te weinig kennis in huis heeft, doet er dus goed aan om het beheer van sociale media uit te besteden aan een gespecialiseerd bureau. Op die manier kan je sociale media strategie ook perfect verweven worden met je content marketingstrategie.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *