5 Tips om je social media ROI te verhogen

Bijna elke internetgebruiker is wel op één of meerdere sociale netwerken actief en het aantal Facebook gebruikers, Twitteraars en Google+ accounts neemt elke dag toe. Social media spelen dan ook een steeds belangrijkere rol bij tal van marketingstrategieën. Ook op het vlak van ROI kunnen social media heel wat positieve invloed uitoefenen. Ontdek daarom onze tips om je social media ROI te verhogen.

Social media ROIMaak je merk menselijk

Om succes te oogsten via social media campagnes, is het belangrijk dat je merk iets menselijks heeft. Sociale netwerken hebben immers altijd een emotioneel aspect: gebruikers kiezen wat ze liken, wat ze willen zien en met wie ze willen communiceren. Mensen gebruiken social media dus op een persoonlijk niveau en zullen niets hebben aan koele en afstandelijke social media campagnes.

Als je je sociale netwerken enkel gebruikt op blogartikels of links naar je website op te posten, zal je dus niet veel ROI uit je social media inspanningen halen. Gebruik een naam en creëer een persona, zodat je social media campagne een menselijk gezicht krijgt. Deel links, post video’s en foto’s, communiceer met andere social media gebruikers en geef comments op de status van andere mensen. Doe met je merk wat je normaal als persoon zou doen op social media.

Engagement

Naast het personaliseren van je merk, is het belangrijk dat je voldoende engagement toont. Zonder engagement, zal je publiek je merk snel beu zijn en neutraliseer je het effect van social media campagne. Moedig je bezoekers en klanten aan om actief deel te nemen aan een discussie en zorg ook zelf voor voldoende commentaar. Deel daarnaast links van andere websites en zorg ervoor dat je kan antwoorden op vragen die gesteld worden. Vraag tenslotte regelmatig feedback van je social media fans en probeer iets te doen aan negatieve opmerkingen.

Wees transparant

Onderzoek wees uit dat mensen veel belang hechten aan eerlijkheid en transparantie op het internet. Op sociale netwerken vind je immers tal van valse profielen, foute informatie en vooral onnuttige en overbodige informatie. Mensen verwachten van een merk dat het eerlijk is, en als je aan deze verwachting voldoet, zal je merk opvallen en zal je ROI vervolgens stijgen. Als je dus fouten maakt, zorg er dan voor dat je je verontschuldigt, zodat mensen je op een positieve manier kunnen herinneren.

Go mobile

Steeds vaker loggen mensen in op Facebook, Twitter en andere sociale netwerken via hun smartphones en tablets. Op mobiel niveau aanwezig zijn is dan ook niet langer een optie vandaag, het is een absolute must. Zorg ervoor dat je landingspagina’s aangepast zijn aan mobiele toestellen, maak mobiele advertenties en probeer de mobiele gebruikers te begrijpen: waarnaar zijn ze op zoek?

Content, content en nog eens content

Hoe beter en kwalitatiever je content, hoe meer je ROI zal stijgen. Content was altijd al een belangrijk onderdeel van marketing inspanningen, maar zal nu zelfs nog aan belang winnen in de social media context. Zorg er daarom voor dat je content publiceert op verschillende social media kanalen op diverse tijdstippen, voorzie unieke content en biedt belangrijke informatie rechtstreeks op social media platformen aan.

Let echter op met information overload. Post niet elke dag nog meer van hetzelfde; op het internet is reeds een schat aan informatie te vinden, dus is het belangrijk dat jouw content waardevol, kwalitatief en nuttig is.

Executive Summary

Social media zijn belangrijk voor marketingstrategieën
Ontdek hoe je jouw social media ROI kan verhogen.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *