5 tips om de conversatie op sociale media te stimuleren

Social media managers hebben vaak de belangrijke taak om een conversatie op hun fanpagina levendig te houden, of te stimuleren. Veel activiteit op je Facebook-pagina is immers goed voor de reputatie van je pagina, en het zal bovendien andere mensen uitnodigen om zich in de debatten te mengen.

Maar een conversatie levendig houden is niet zo eenvoudig. Veel mensen zijn immers niet zo geneigd om zomaar hun mening te geven op een publiek platform. Het gevaar bestaat dan dat de conversatie snel uitdooft.

Hoe ga je dit als social media manager tegen? Hoe vermijdt je dat een conversatie op Facebook of ander netwerk snel uitdooft? Hier vind je 5 tips!

Zien wie reageert

Mensen reageren niet zomaar om een post of een blogpost. Ze leveren een bijdrage aan de conversatie om te zien wie er reageert om de comment. Dat mensen reageren op hun comment geeft hen een voldaan gevoel, het gevoel dat ze hebben bijgedragen aan de conversatie.

Om dit gevoel bij hen te triggeren zorg je er als community manager best zelf voor dat je reageert op een bepaalde comment. Dit zal hen stimuleren om in de toekomst terug te reageren. Wees proactief door andere aan te sporen ook te reageren.

Een lange conversatie starten

Voor sommigen is niets zo opwindend als het starten van een discussie, die uiteindelijk lang meegaat en voor veel beroering zorgt, de spreekwoordelijke knuppel in het hoenderhok.

Om die lange discussie te voeden en te blijven onderhouden, is het voor de community manager te taak om deze discussie on-topic te houden. Zorg ervoor dat er niet teveel afgeweken wordt, en dat de discussie over het initiële onderwerp blijft gaan.

Reputatie opbouwen

Sommige mensen reageren op een blogpost om een reputatie op te bouwen. Ze willen door anderen aanzien worden als een expert in een bepaald vakgebied, en laten geen kans onbenut om het kennis tentoon te spreiden.

Om opnieuw leven in de brouwerij te brengen, kan je een vraag stellen omtrent een topic waar zulke personen vroeger heel actief in waren, en waar ze veel kennis over hebben.

Hulp vragen

Vele goede conversaties starten wanneer iemand om hulp vraagt omtrent een bepaald onderwerp. Wanneer jij ook een platform hebt waar veel mensen om hulp vragen, zorg er dan voor dat je een atmosfeer creëert waar mensen zich comfortabel voelen om een vraag te stellen, en om hulp te vragen.

Ideeën delen

Er worden vaak ideeën gedeeld op sociale media. Soms wordt ook gewoon een nieuwe conversatie gestart om naar de mening te vragen van anderen in de community.

Om dit soort discussies aan te zwengelen kan je mensen aanraden waarvan je weet dat ze een mening hebben over een bepaald onderwerp, op basis van vroegere bijdragen op het platform.

Executive Summary

Conversatie levendig houden
Op sociale media en in blogposts is het de bedoeling dat de conversatie levendig gehouden wordt. Bekijk deze 5 tips om je op weg te helpen!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *