25.02.2013 - Social

3 sociale media strategieën afgekeken van top merken

Tal van bekende merken zijn actief op Facebook of op Twitter, maar lang niet elk bekend merk slaagt erin om een goede sociale media strategie uit te bouwen. Waarom slaagt het ene merk daar wel in, en het andere niet? Als we even naar een aantal succesvolle merken op sociale media kijken, dan kunnen we drie strategieën onderscheiden:

  • Het merk verbindt zich met een bepaalde passies of interesse.
  • Het merk bouwt een bepaalde personaliteit op via sociale media.
  • Het merk is transparant, en vertelt je wat ze aan het doen zijn.

Heb je zelf een zaak, en wil je een succesvolle sociale media strategie uitbouwen? Dan is het goed om even stil te staan bij welke van de bovenstaande strategieën je gebruikt. Je hoeft je daarbij niet te beperken tot één van deze drie: je kan gerust alle drie deze strategieën tegelijk toepassen, en je kan op elk gewenst moment switchen van strategie. De enige voorwaarde is dat je altijd trouw blijft aan het DNA van je merk, en dat je steeds focust op waar je als merk goed in bent en wat je als bedrijf als meerwaarde kan bieden voor de consument.

 

Passie

Een mooi voorbeeld van een merk dat zich verbindt met een bepaalde passie, is Red Bull. Red Bull verbindt zich met extreme sporten. Het is dan ook niet toevallig dat de omslagfoto op de Facebookpagina van Red Bull een snowboarder toont. De status updates bestaan heel vaak uit foto's en filmpjes van extreme sporten. Een ander merk dat zich met een passie voor sport verbindt, is Nike. De rode draad doorheen de Nike marketing strategie is het vieren van atletische prestaties.

 

Personaliteit

Niet elk merk kan zich verbinden met een bepaalde passie of interesse. Wat je dan wel kan doen, is een bepaalde, leuke personaliteit opbouwen rond je merk. Oreo is daar een goed voorbeeld van. Op de Facebook pagina wordt regelmatig een leuke afbeelding gepost van Oreo, met een tekst erbij als "Keep calm and eat an Oreo". Het merk bouwt op die manier een persoonlijkheid op en entertaint de fans. Een ander schitterend voorbeeld is Skittles, met status updates als "Hide-and-seek pro-tip: don’t hide in the pile of Skittles" of "Nothing says 'Be Mine' like a pack of Skittles and a heavy metal singing telegram".

 

Transparantie

Merken die transparantie hoog in het vaandel dragen, willen je vertellen wat ze in het 'echte' leven allemaal doen. Een goed voorbeeld hiervan is IBM. Een deel van de werknemers van IBM heeft een persoonlijke blog, waar ze vertellen over de nieuwste producten en technologieën waar IBM aan werkt. Het is een strategie die vooral bij technologiebedrijven als Microsoft en Google aanslaat, en ook in de autosector en in de banksector wordt deze strategie volop toegepast. Willen je consumenten graag informatie over je bedrijf en over je producten, zonder dat ze daar echt gepassioneerd over zijn, dan is dit de ideale strategie.

Welke strategie je uiteindelijk ook kiest, wees ervan bewust dat deze strategie pas succesvol wordt als je die strategie doortrekt naar al je marketing kanalen. Red Bull slaagt erin om hun drankje met extreme sporten te associëren door evenementen rond extreme sporten te sponsoren. Een 360 graden benadering is dus noodzakelijk voor een succesvolle marketing strategie.

Bron: http://mashable.com/2013/02/22/social-media-marketing-strategy/

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans