20 elementen die de social media strategie maken of kraken

Social media marketingIedere online marketeer is ondertussen overtuigd van het belang van een social media strategie. Daarom komt Social Ranking Factor.com op de proppen met de resultaten van hun onderzoek, Social Ranking Factor 2011, waarin specialisten de 20 voornaamste social marketing praktijken op een rijtje zetten. Deze top 20 geeft aan waar de focus moet liggen bij het voeren van een sterke social strategie.

Wat moet zeker deel uitmaken van je social campagne?

Voor het onderzoek  mocht een groep social experts verschillende strategieën beoordelen om zo tot de meest relevante technieken te komen. Dit is volgens die professionals de top 20 van must do’s.

1. Wat denkt en doet je doelgroep?

Social media geven de marketeer de mogelijkheid om zijn doelgroep te bestuderen en er vervolgens in interactie mee te treden. De marketeer kan kijken waar zijn doelgroep zich bevindt op de social media en wat zijn noden zijn. Op die manier is hij op de hoogte van wat consumenten over een product denken of  van wat de doelgroep denkt over een reclamecampagne. Bovendien kan hij snel anticiperen en de concurrentie voor zijn. Vervolgens kan hij de gevoerde internet marketing strategie aanpassen.

2. Achterhaal hoe er wordt gecommuniceerd op het netwerk

Een goede relatie met je doelgroep is gebouwd op vertrouwen. Dat vertrouwen kan je als marketeer opbouwen door op de juiste manier te communiceren met je consumenten. Het is dus van belang dat je de juiste ethiek hanteert die bij het netwerk en de community horen.

3. Gedraag je niet formeel

Als je je op de social media begeeft is het van belang dat je niet afkomt met basic marketing praatjes. De voertaal op de social media is veelal informeel. Die stijl zorgt ervoor dat er een vriendschapsband ontstaat waarin je vertrouwen uitstraalt. Door informeel in interactie te treden zal jouw sociaal profiel meer aandacht krijgen waardoor ook je merk positief zal worden benaderd.

4. Zorg voor een link naar je bedrijfssite

Zorg ervoor dat in alle sociale bedrijfspagina’s een link terug te vinden is naar je bedrijfssite. Op die manier krijg je meer verkeer naar de site waarop alle informatie terug te vinden is over jouw producten.

5. Zorg voor een link naar je social media

Het is ook van belang dat je op je bedrijfssite laat weten aan de bezoekers dat je actief bent op sociale netwerken. Dit kan met behulp van een simpele link op je site. Een link van je bedrijfssite naar de sociale netwerken is ook goed om de relevantie van je sociaal profiel te versterken.

6. Zorg dat je doelgroep je content deelt.

Biedt je social online community de mogelijkheid om je content te delen. Als het eenvoudig is om content te delen, dan zal die zich snel verspreiden over de sociale netwerken. Hierdoor bekomt je merk snel bekendheid binnen het netwerk van jouw doelgroepen. Er zijn drie dingen die sneller aanzetten tot het delen van content, namelijk: een korte beschrijvende titel, een gevatte teaser als description en een duidelijk share-button.

7. Creëer interessante content

Zorg dat je content interessant genoeg is om te lezen en vervolgens te delen met de rest van de online community. Interessante berichten geven je sociaal profiel meer autoriteit wat positieve gevolgen heeft voor je merk.

8. Wees er snel bij

Als er zich nieuws verspreidt over je product of merk is het essentieel dat je er snel bij bent om commentaar te geven. Ook dit zal je profiel en dus ook je merk ten goede komen.

9. Enkel Facebook en Twitter voldoet niet

Tegenwoordig denken velen dat social media enkel bestaan uit Facebook en Twitter. Maar als marketeer is het belangrijk dat je je op meerdere netwerken begeeft, zeker meer dan deze twee. Er bestaan meerdere mogelijkheden, ga dus goed na welke netwerken het meest relevant zijn voor jouw bedrijf en voor wat je wilt bereiken met je social media campagne.

10. Gebruik alle functies

De meeste sociale netwerken bieden vele functies aan die de band tussen jou en je klanten kan versterken waardoor je een positieve merkervaring teweeg brengt. Post dus niet enkel content en reageer niet enkel op aan jouw gerichte commentaren. Blijf ook op de hoogte van wat je klanten schrijven en pik er op in of retweet, ook al is het niet meteen relevant voor jouw product.

11. Reageer snel op negatieve commentaar

Wees er snel bij als er iets negatiefs wordt gepost over jouw bedrijf. Blijf in deze gevallen rustig en word niet emotioneel.

12. Maak feedback mogelijk

Geef je publiek de mogelijkheid om feedback te geven op je posts. Lees dan ook die feedback en reageer.

13. Zorg voor gratis marketeers

Een doelgroep die goede ervaringen heeft met je merk en je product kunnen optreden als gratis marketeers. Ze verspreiden content over jouw producten binnen hun netwerken waardoor je producten snel aan positieve erkenning winnen.

14. Zoek contact met je doelgoep

Zet zelf conversaties op met je klanten en doelgroep via de sociale netwerksites.

15. Treed bij in bestaande discussies

Neem ook deel aan relevante discussies die niet door jouw werden aangevangen.

16. Maak werk van jouw sociale productpagina

Geef je sociale pagina een eigen en aantrekkelijke look.

17. Verspreid je posts

Zorg ervoor dat je niet een te grote hoeveelheid aan posts plaatst op een zeer korte tijd.

18. Post tijdig nieuwe posts

Zorg dat je niet te lang wacht met nieuwe posts. Dit heeft een negatieve uitstraling op je doelgroep.

19. Zorg voor afwisseling in type content

Zorg dat er op je social media verschillende types van content te zien zijn, zoals naast tekst ook foto’s, audio, video,…

20. Contentgrootte aangepast aan het sociale netwerk

Zorg dat je contentgrootte aangepast is aan de social media waarop je publiceert. Op twitter gebruik je dus geen grote teksten die op een blog wel kunnen.

Wat moet je nu onthouden?

Het is duidelijk dat op social media de meeste traditionele marketing tools niet van toepassing zijn. Waar de marketeer vroeger zichzelf boven de consumenten plaatste en gebruik maakte van strategieën die mensen moesten leiden naar het product, moet de marketeer van vandaag zich in zijn doelgroep begeven en handelen opdat de doelgroep hem opneemt in de online community. Als dit niet gebeurt dan kan dit zeer negatief zijn voor het merk. Want net zoals goed nieuws verspreidt negatieve informatie zich even snel over de social media. Luister dus goed naar je community en neem deel aan de conversaties.

2 Comments




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *