Als er één groep ondernemingen is die voldoende content heeft om veel te doen op social media zoals Facebook en Twitter zijn het de boekskes wel. Ze hebben roddels, interviews, acties en tal van anekdotes die in 140 tekens passen. Vandaag kiezen we vier van de populairste magazines uit die we in een social media battle zetten (maak je geen zorgen, Natalia is er niet bij vandaag).
Round 1: Twitter
Twitter is het sociale netwerk voor nieuwsorganisaties, maar kunnen we de magazines Flair, Joepie, Humo en P-Magazine wel nieuws noemen? Let’s find out!
Pure by the numbers
@Humo
23 799 Twitter followers
@official_joepie
1 845 Twitter followers
@FlairBelgie
1 618 Twitter followers
@P_Magazine
166 Twitter followers
Deze Twitter battle is alles behalve spannend. Humo wint met bijna 13 keer zoveel Twitter followers als nummer twee Joepie!
Behind the scenes
P-Magazine is de grote loser hier, dit omdat ze simpelweg niet meer hebben getweet sinds 2010.
Het succes van het Humo Twitter account is aan de ene kant te danken aan de goede reputatie van het blad zowel offline als online en aan de andere kant door de constante vloed aan tweets. Deze tweets gaan van grappige YouTube filmpjes, internetmeme’s tot promoties voor Humo acties zoals de pop poll. Het onderhoud van dit Twitter account vraagt echter niet overdreven veel tijd, ze gebruiken vaak de content die ze tweeten ook voor hun Facebook pagina.
Joepie verslaat Flair met een beperkt aantal tweets, dit dankzij enkele acties die ze eveneens op Twitter promootten. Hun eindejaarsactie die 31 dagen duurde hebben ze met 31 tweets bekendgemaakt, het merendeel van hun Twitter aanwezigheid dus. Buiten deze acties en enkele roddels valt er echter weinig te vinden op dit Twitter account.
Flair België lijkt ons een beetje amateuristisch. Zo vermelden ze willekeurige ideeën zonder enige kadering. We vermoeden dat dit wel te vinden zal zijn in de meest recente Flair, maar is een kleine link teveel gevraagd? Onderstaande tweet is hier een prachtig voorbeeld van.
Conclusie van de Twitter Battle
Er wordt weinig gebruik gemaakt van de mogelijkheden van Twitter, enkel Humo lijkt het nuttig te vinden Twitter consequent te gebruiken. Dit biedt een mooi resultaat op vlak van followers. Zij gebruiken echter een strategie die weinig extra actie vereist, ze gebruiken grotendeels dezelfde berichten op Twitter als op Facebook. Een ander magazine dat nog niet aan bod kwam is @storymagazine, zij passen Twitter beter toe dan gemiddeld door hun "breaking gossip" op Twitter te plaatsen. Dit zorgt ervoor dat Story top-of-mind blijfr voor roddels en hun Twitter followers weten dat ze de volgende Story kunnen kopen om meer te leren over deze nieuwste verhalen.
Toch doet zelfs Story het minder goed dan Humo. One-liners in 140 tekens zijn misschien beter geschikt voor humor dan voor roddels?
Round 2: facebook
22.512 vinden dit leuk
2.207 praten hierover
24.414 vinden dit leuk
364 praten hierover
36.316 vinden dit leuk
999 praten hierover
114.756 vinden dit leuk
4.249 praten hierover
Facebook foto
Er is een element dat meteen opvalt als je deze Facebook pagina’s overloopt, ze hebben één ding gemeen. Ze gebruiken allemaal de meest recente cover van hun magazine als Facebook foto. Een prachtig idee natuurlijk! Een profielfoto aanpassen zendt automatisch een bericht op Facebook en iedereen merkt dus ook dat ze hun nieuwste Humo, Flair, Joepie of P-Magazine moeten gaan halen. Bovendien brengt een cover ook nogal wat interactie op gang over de thema's die er in of er op staan. Dit is vanzelfsprekend een belangrijk gegeven voor de Facebook Edgerank.
Humo en P-Magazine gebruiken een gelijkaardige strategie: post funny stuff! Dit vraagt natuurlijk weinig tijd en als het echt grappig is, zal het wel reacties opleveren. Prachtig dus? Wel voor P-Magazine werkt het iets minder goed, dit is misschien gewoon de overmacht van Humo. Het kan echter ook de manier van communiceren zijn die soms iets te grof kan overkomen.
Joepie gebruikt zijn Facebook pagina net als hun Twitter account vooral voor acties. Daarnaast is het ook een middel om enkele Joepies te vinden om te interviewen. Natuurlijk worden er ook relevante filmpjes gedeeld zoals de nieuwste clips, maar over het algemeen wordt de Facebook pagina maar beperkt gebruikt.
Flair promoot ook zijn acties op Facebook, Charlotte van Flair wilt onder andere dat de Flair lezeressen uit de kleren gaan voor het goede doel. Daarnaast mag iedereen berichten plaatsen op het prikbord van Flair, ze willen dan ook een interessante community opbouwen!
Conclusie van deze Social media battle
Alle grote magazines zijn actief op social media en op het eerste zicht zijn de Facebook pagina's erg gelijkaardig. Als je verder dan de cover kijkt, zie je echter dat ze de nadruk totaal anders leggen. Humo krijgt veruit het meeste aandacht en interactie met zijn leuke en actieve aanpak. Terwijl P-Magazine al snel een stap te ver gaat, dit zorgt voor een praten hierover indicator die procentueel beduidend hoger liggen dan bij de andere magazines. Controversiële berichten roepen sneller reacties op.