16.01.2013 - Social

Social media marketing: de meest voorkomende fouten

Sociale netwerken zijn ideaal om als bedrijf je online aanwezigheid te versterken en kunnen tevens ingezet worden om nieuwe klanten te werven en met bestaande klanten te communiceren. Social media wordt vaak zelfs de sleutel tot een doeltreffende marketingcampagne genoemd. Als je echter gebruik wil maken van sociale media om je campagnes te ondersteunen, is het belangrijk dat je dit op de juiste manier doet. Vele marketers laten zich vangen aan enkele vaak voorkomende fouten in social media marketing.

Posts zijn te veel gericht op reclame

Veel marketers maken de fout om via social media te veel promotie te maken. Met berichten als “Ontdek onze nieuwe producten” zal je slechts enkele lezers aantrekken die al geïnteresseerd zijn in jouw producten. Probeer in de plaats daarvan waardevolle content te posten, zoals bijvoorbeeld “5 dingen die je niet kan missen in warme zomermaanden”. Zulke posts lokken de interesse van je doelpubliek, zonder dat je een boodschap post die louter gericht is op reclame. Dat is tevens de reden waarom social media marketing zo succesvol is: het biedt meer dan alleen hard core reclameboodschappen.

Content wordt geautomatiseerd

Heb je een twitter feed geïnstalleerd en/of voorzie je op je Facebook pagina enkel geautomatiseerde content? Dan is de kans groot dat je volgers, fans, etc. snel zullen afhaken. Lezers hebben immers geen interesse in saaie content, maar willen berichten lezen die up-to-date en betekenisvolle informatie bevatten. Geef je bezoekers zo veel mogelijk informatie die ze alleen bij jouw merk kunnen vinden.

One way conversations

Sommige marketers posten boodschappen met een overvloed aan informatie, zonder daarbij input en commentaar te zien van hun lezers en klanten. Social media marketing draait echter rond ‘two way conversation’: een gesprek in twee richtingen. Dat betekent dat je de tijd dient te nemen om te antwoorden om comments en berichten te beantwoorden om je bezoekers te laten voelen dat er mensen achter het merk zitten. Post ook regelmatig open vragen en polls, zo zorg je voor input van je klanten en kan je een relatie met hen opbouwen.

Op die manier kom je bovendien heel wat te weten over het profiel van jouw klanten. Je zal bijvoorbeeld heel wat informatie inwinnen over welke producten ze al dan niet tevreden zijn, of ze de prijs OK vinden en hoe ze denken over de kwaliteit van je merk. Zelfs negatieve commentaar kan ervoor zorgen dat je merk de juiste veranderingen toepast en uiteindelijk tot hogere verkoopcijfers leiden.

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans