Social media en e-mail: het perfecte huwelijk?

qm-social-email

In veel bedrijven zijn verschillende personen verantwoordelijk voor het beheer van de sociale media enerzijds, en de e-mail marketing anderzijds. Maar deze aanpak is niet efficiënt en je laat er heel wat potentieel mee liggen. Dé manier om succes te boeken is e-mail en social media harmonieus te laten samenwerken, om zo het effect van beide te versterken.

E-mail en social media: fundamenteel verschillend

Sociale media en e-mail marketing zijn twee zeer verschillende kanalen en richten zich op een ander publiek. E-mail marketing is voornamelijk geschikt om je bestaande publiek blijvend aan je te merk te binden. Wie een e-mail in zijn inbox krijgt, ziet op zijn minst de onderwerpregel en krijgt zo toch zeker een brokje informatie mee.  

“Slechts 16% van je volgers op sociale media ziet je updates”

Bij sociale media is dat helemaal anders. Slechts ongeveer 16% van al je volgers zal je updates te zien krijgen en dit cijfer gaat in dalende lijn. Ook op Twitter worden zoveel tweets de wereld in gestuurd, dat die van jouw niet altijd gelezen zal worden. Hierdoor bereik je via sociale media wel veel mensen, maar niet altijd even efficiënt.

De basisfuncties van elk medium

Sociale media zijn erg nuttig om nieuwe mensen te bereiken. Zorg voor interessante en amusante content in hapklare brokjes, die mensen graag willen delen. Bij succesvolle Facebook pagina’s is het aantal mensen bij “praten hierover” groter dan het totale aantal fans. Voor je hardcore fans zijn de kleine stukjes content die je op sociale media deelt echter niet genoeg. Gelukkig is er e-mail marketing om die leegte op te vullen.

E-mailmarketing is perfect om klanten te bereiken die oprecht interesse tonen in je merk of product. Zij hechten meer belang aan diepgaande informatie. Zorg dus voor uitgebreide content op je blog, en deel die via e-mail.

Social en e-mail vermengen zich op je blog

Samenwerking tussen sociale media en e-mail marketing: 1 + 1 = 11

Je e-mailmarketing en je sociale media richten zich dan wel op een verschillend doelpubliek, ze hoeven geen gescheiden werelden te blijven. Zo kunnen ze bijvoorbeeld beiden trafiek genereren naar je blog. Om dit te bereiken moet je op je blog wel twee soorten berichten te plaatsen: blogberichten voor sociale media, en content voor je hardcore fans.

Wie op je blog binnenkomt via social media, verwacht dat dezelfde stijl doorgetrokken wordt. Dat betekent: gemakkelijk te verwerken content met veel visueel materiaal. Het publiek dat binnenkomt via e-mail hou je dan weer tevreden met diepgaande content. Je kan zelfs een soort label ontwikkelen om de verschillende soorten posts van elkaar te onderscheiden.

Van social naar e-mail, van vrijblijvend naar echt geïnteresseerd

Via links op sociale media stuur je je volgers recht naar je blog. Dat is heel goed, maar e-mail marketing scoort hier nog beter. Zo kan je mensen immers regelmatig persoonlijk aanspreken met een duidelijke call-to-action.

Diepgaande teksten of hapklare brokjes content: gebruik de juiste strategie op het juiste moment!

Mensen ervan overtuigen om zich voor je nieuwsbrief in te schrijven, is niet altijd eenvoudig. Maak het bezoekers gemakkelijk om zich te registreren. Plaats inschrijvingsknoppen op zichtbare plaatsen op je website en zorg ervoor dat ze geen lang formulier hoeven in te vullen.

Een andere beproefde strategie is mensen belonen wanneer ze hun e-mail adres doorsturen. Denk bijvoorbeeld aan een handig e-book dat je opstuurt via e-mail. Zo bemachtig jij e-mail adressen, en je prospecten krijgen meteen een leuke, positieve ervaring.

Maak de cirkel rond

Probeer eens om sociale media knoppen in je e-mails te plaatsen, die kunnen de CTR flink verhogen. Om de cirkel helemaal rond te maken kan je ook posts van sociale media embedden op je blog of eventueel zelfs in je e-mails. Je kan ook een lijst met e-mailadressen uit je e-mail marketing database uploaden op Facebook. Op die manier verfijn je de targetingmogelijkheden van Facebook advertenties en promoted posts. Dankzij deze functie, custom audiences genaamd, target je de mensen die je al kennen (en waarvan jij het e-mail adres hebt), of net nieuwe potentiële fans.

Executive Summary

Social media en e-mailmarketing hebben elk hun eigenheid en troeven. Het is zaak om ze op elkaar af te stemmen. Meer nog: als je het op de juiste manier aanpakt, zullen ze elkaar versterken. Wij zetten de belangrijkste aandachtspunten op een rijtje!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *