Je Instagram notifications: aanzetten of niet?

instagram-notifications

De op til staande verandering in het algoritme van Instagram, dat de interessantste (lees: most likely to be liked) posts voortaan bovenaan je feed zou laten verschijnen, creëerde behoorlijk wat onrust op het populaire sociale netwerk. Heel wat bedrijven en Insta-celebs spoorden hun volgers prompt aan om ‘zeker hun post notifications in te schakelen’. Maar was dat niet een beetje voorbarig? Per slot van rekening deed Facebook een tijd geleden precies hetzelfde. En welke haan kraait daar vandaag nog naar? Juist. Niemand die er wakker van ligt.

Instagram innoveert

Instagram is en blijft een medium dat zich bij uitstek leent voor mobiel gebruik. Dat merk je aan de schaarse features die de desktopversie te bieden heeft. Behalve je eigen profielpagina, de recent toegevoegde post notifications van je vrienden en een kort lijstje van ‘te ontdekken profielen’, valt er bitter weinig te beleven. Toch wordt er wel degelijk geïnnoveerd bij Instagram, zij het dan op andere vlakken:

  • Instagram for business heeft sinds nu ook een Facebookpagina, waarop je terechtkunt voor allerlei nieuwtjes, tips en tricks.
  • Het is voortaan mogelijk om video’s van maximaal 1 minuut op Instagram te posten. Dat was voorheen beperkt tot 15 seconden.

‘Notifications aan, please!’

En dan is er natuurlijk nog dat nieuwe algoritme, dat zoveel commotie veroorzaakte. In navolging van Facebook wil Instagram in de nabije toekomst de weergave van posts niet langer chronologisch laten gebeuren, maar in volgorde van populariteit. De posts die het meeste kans maken om geliket te worden, verschijnen bovenaan. Grote consternatie bij heel wat bekende en minder bekende Instagrammers, die bang waren hun posts binnen afzienbare tijd te zien kelderen in de feed.

Gevolg: invloedrijke Instagrammers riepen hun volgers op om de notifications in te schakelen, zodat ze zeker geen enkele post zouden missen. Een zwaktebod, aldus social-contentexpert Brad O’Brien in een artikel van Adweek over deze kwestie: “Je volgers smeken om notifications in te stellen, kan het omgekeerde effect teweegbrengen. Krijgen ze te veel meldingen? Dan is er een easy fix: ontvolgen.” En dat is nu precies wat je als Instagram-marketeer níét wil.

Het is een cliché, maar kwalitatieve content aanbieden, blijft nog altijd het beste advies.

Click to tweet!

Wat je dan wél kunt doen?

Het is een cliché, maar kwalitatieve content aanbieden, blijft nog altijd het beste advies. Kijk naar wat er met Facebook gebeurde toen het aan zijn algoritme begon te morrelen en enkel nog de populairste berichten op je feed vertoonde. Ja, er was aanvankelijk wat gemor, maar intussen Facebooken we met zijn allen vrolijk verder.

Andere ideeën om je Instagram-account naar de hoge regionen van de feed te katapulteren:

  • Analyseer je data met een hulpprogramma, zoals Bettr.
  • Integreer Instagram in je overkoepelende marketingstrategie.
  • Deel je visuele content ook via andere sociale kanalen, zoals Snapchat of Pinterest. Gebruik dezelfde hashtags!
  • Call-to-actions en giveaways wérken, ook op Instagram.

Adverteren op Instagram

Net zoals Facebook biedt Instagram daarnaast ook advertentiemogelijkheden. Adverteren op Instagram is voor merken een mooie manier om zichtbaar te blijven én hun doelgroep nog gerichter te bereiken – de targetmogelijkheden zijn dezelfde als die van Facebook. Hou er wel rekening mee dat Instagram geen al te commerciële ‘feel’ heeft; opdringerige ads worden zonder pardon afgestraft op dit medium. Instagrammers verwachten inspiratie, geef ze die ook.

  • Leg de focus op het beeld, niet op de tekst.
  • Hou je call-to-action sober en vooral niet te opdringerig.
  • Voed de honger naar méér, bijvoorbeeld door je carousel ad slim te voorzien van meerdere ‘teasende’ beelden.
  • Gebruik enkel beelden van hoogstaande kwaliteit.
  • Laat je advertentie lijken op een normale post.

De mogelijkheden van Instagram-advertenties bespraken we eerder al.

Executive Summary

Het nieuwe algoritme van Instagram maakte de gebruikers aanvankelijk ongerust. Toch is er een gouden regel om overeind te blijven: kwalitatieve content aanbieden. Een cliché dat werkt.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *