Influencer marketing is geen blabla: zó maak je er winst mee

influencer marketing

Influencer marketing, het klinkt als het zoveelste dure marketingwoord. En dat is het ook. Maar wel eentje dat je niet zomaar kunt negeren. Want beïnvloedersmarketing (tien euro als je dit in het openbaar durft uit te spreken) wérkt. Sterker nog: door met influencers in zee te gaan, stuw je het rendement van je business gevoelig de hoogte in. Als je het goed doet, tenminste. Nog altijd sceptisch? Lees vooral verder en ontdek de beïnvloedersmarketeer influencer marketeer in jezelf.

Iedereen een beetje Jean-Marie Pfaff …

Laten we beginnen met de officiële definitie. Influencer marketing, dat is een partnerschap uitbouwen met personen die populair zijn bij je doelpubliek. Jij beloont hen met erkenning en (financiële) compensaties, in ruil stellen zij een deeltje van hun invloed ter beschikking van jouw merk. Dat kan op televisie (denk aan de beruchte kragen van Jean-Marie Pfaff), maar evengoed op de radio, in een kranteninterview, in het echte leven én … op social media.

Door deze invloedrijke personen te betrekken in je marketingstrategie, stijgt niet alleen het bereik van je merk, maar ook het engagement van je doelpubliek én het rendement van je onderneming. Je plukt mee de vruchten van hun invloedssfeer, en dat heeft meer effect dan de zoveelste advertentiecampagne of reclamespot.

… of toch niet?

Denk je bij invloedrijke personen meteen aan onderbroekgoden zoals Jean-Marie Pfaff David Beckham of Justin Bieber? Daar is niks mis mee. Maar hoe geloofwaardig ben je nog als de Beckhams van deze wereld op Facebook of Instagram zeggen dat jouw product aan niks of niemand kan tippen? Juist. Terwijl je wél je fitnesscoach gelooft die bij hoog en bij laag beweert dat schoenenmerk X je definitief van je knieprobleem zal afhelpen.

influencer marketing

Please, Yelp me

Wil je als merk écht geloofd worden en je rendement gevoelig verhogen? Pomp je geld dan niet in onderbroekgoden, maar investeer in gewone broekies zoals jij en ik. Dat is niet alleen goedkoper, maar ook veel effectiever. Mond-tot-mondreclame is de beste reclame. Dat was al zo in de middeleeuwen, en het is vandaag niet anders. Zeker in het digitale tijdperk schatten we het oordeel van gewone mensen bijzonder hoog in. De populariteit van reviewwebsites zoals Yelp en TripAdvisor zijn daar een mooi voorbeeld van. En er zijn nog cijfers die aantonen dat de zogeheten ‘user-generated-content’ niet meer weg te denken is in een hedendaagse marketingstrategie:

  • 92% van de consumenten heeft meer vertrouwen in user-generated content en mond-tot-mondreclame dan in advertising.
  • 74% laat zich voor een aankoop leiden door sociale netwerken.
  • 60% van de aankoopresearch gebeurt vóór de consument de website van een merk bezoekt.

Zeker in het digitale tijdperk schatten we het oordeel van gewone mensen bijzonder hoog in.

Click to tweet!

Denk strategisch

In het wilde weg influencers aanspreken, dat leidt nergens toe. Een gerichte strategie is onontbeerlijk als je bepaalde doelstellingen wil halen. Hou rekening met volgende stappen:

  1. Definieer je doelpubliek: welke consumenten wil je bereiken én overtuigen?
  2. Spreek de juiste influencers aan: welke influencers hebben een invloed op je doelpubliek? Wie heeft een invloed op de customer journey?
  3. Bouw een duurzame relatie uit: beloon je influencers voor hun inspanningen, en betrek hen in je marketingstrategie. Beide partijen halen voordeel uit de wisselwerking.
  4. Meet en stuur bij: breng het effect van je influencers in kaart. Haal je meer leads binnen? Haalt je websites meer bezoekers en conversies? 

Influencer marketing? Vraag het aan Maggi

Een mooi voorbeeld is het Maggi-platform van Nestlé. Daar vind je eenvoudige recepten voor drukbezette ouders met weinig tijd. De bijdrages worden verzorgd door bloggers, die hun volgers meenemen naar dit contentplatform. Een bijzonder succesvolle samenwerking, die Nestlé heel wat geleerd heeft over influencer marketing. Volgende inzichten willen we je niet onthouden:

influencer marketing

 

influencer marketing

Executive Summary

Wil je als merk écht geloofd worden en je rendement gevoelig verhogen? Pomp je geld dan niet in onderbroekgoden, maar investeer in gewone broekies zoals jij en ik. Dat is niet alleen goedkoper, maar ook veel effectiever.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *