Facebook lead ads: haal klanten binnen met twee clicks

facebook lead ads

Je klanten zijn mobiel. Ze gebruiken hun smartphone, hun iPad, hun laptop, … om te communiceren, om informatie op te zoeken, om bestellingen te plaatsen, … En uiteraard ook om tussen twee afspraken door hun Facebook te checken. Soms grijpen ze naar hun smartphone voor dringende redenen, soms voor minder dringende redenen… Maar toch verwachten ze allemaal telkens opnieuw hetzelfde: dat het snel gaat.

Een nieuwe vorm van leadgeneratie

Tot voor kort brachten vervelende invulformulieren en trage laadtijden van externe pagina’s de effectiviteit van calls-to-action in facebookadvertenties aardig in het gedrang, maar daar paste Facebook enkele maanden geleden een mouw aan. In oktober 2015 introduceerde de socialemediagigant ‘lead ads’, ofwel leadadvertenties. Een nieuwe vorm van adverteren en leads genereren, die een nieuw hoofdstuk – of toch zeker een nieuwe paragraaf – in de geschiedenis van social media marketing inluidt. Dat vraagt om toelichting!

Wat zijn Facebook lead ads?

facebook lead ads

www.jonloomer.com

‘Facebook lead ads’ zijn advertenties die je potentiële klanten toelaten om zich binnen Facebook in te schrijven voor een nieuwsbrief, een offerte aan te vragen, een bestelling te plaatsen, … Gebruikers klikken op de leadavertentie en krijgen vervolgens – en nog steeds binnen Facebook – een bewerkbaar invulformulier te zien. Omdat Facebook het formulier al grotendeels heeft ingevuld op basis van hun profiel, moeten ze zelf hoogstens nog enkele details toevoegen of naar wens aanpassen. Daarna hoeven ze alleen nog maar op ‘Verzenden’ te klikken, en klaar.

Je leadadvertenties lanceren

Je kunt je leadcampagnes, -advertentiesets en -advertenties via Facebook Business manager of via Power Editor de wereld insturen. Wij tonen je alvast hoe je met Power Editor aan de slag gaat.

Een leadcampagne opstellen

Om een leadcampagne op te stellen, klik je – nogal wiedes – op ‘Campagne maken’. Daarna voer je de volgende stappen uit:

  1. Ga naar ‘Doelstellingen’ en selecteer ‘Leads genereren’.
  2. Klik op ‘Maken’.
facebook lead ads

www.jonloomer.com

Tip: Verschijnt ‘Leads genereren’ niet tussen de doelstellingen? Dat los je op door Power Editor opnieuw in te stellen. Klik op het keuzemenu rechtsboven (naast ‘Help’) en selecteer ‘Power Editor opnieuw instellen’.

Een leadadvertentieset opstellen

Maak vervolgens een nieuwe advertentieset aan, gevolgd door deze stappen:

  1. Selecteer je pagina.
  2. Verfijn eventueel op doelgroep. Opgelet: Facebook geeft leadadvertenties alleen weer aan gebruikers ouder dan 18.
  3. Vul vervolgens je budget en de looptijd in.
  4. Controleer en plaats je bestelling.

Leadadvertenties lanceren

Een leadadvertentie aanmaken, doe je bijna net zoals je een gewone advertentie zou aanmaken. In tegenstelling tot gewone advertenties, vraagt Facebook je in dit geval echter wel om de titel, omschrijving en afbeelding manueel in te stellen.

facebook lead ads

www.jonloomer.com

Daarnaast moet je ook kiezen wat voor call-to-action-button je wil laten verschijnen.

facebook lead ads

www.jonloomer.com

Voorlopig heb je de keuze uit:

  • Registreren
  • Abonneren
  • Meer informatie
  • Nu aanvragen
  • Offerte aanvragen
  • Downloaden

Een leadformulier aanmaken

facebook lead ads facebook lead ads (6)

Om leads te genereren, heb je behalve een leadadvertentie natuurlijk ook een leadformulier nodig. Dat maak je als volgt aan:

1)     Maak een leadadvertentie aan (zie vorige stap).

2)     Nadat je op ‘Advertentiemateriaal kiezen’ hebt geklikt, en nog voor je op ‘Bestelling plaatsen’ klikt, klik je links onderaan onder ‘Leadformulier’ op ‘formulier maken’.

3)     Vul de nodige gegevens in en voeg eventueel extra vragen toe.

4)     Bij ‘Bestemming toevoegen’ voer je de url in van de website die mensen te zien krijgen nadat ze het formulier hebben ingevuld.

5)     Klik op ‘Voorbeeld van formulier weergeven’ en controleer of alles in orde is.

6)     Klik op ‘Formulier maken’

7)     Klik op ‘Wijzigingen uploaden’, bovenaan in Power Editor.

Tip: Facebook heeft het je extra gemakkelijk gemaakt door leadformulieren voor specifieke categorieën/industrieën voor je klaar te zetten.

Je leadadvertenties optimaliseren

Zodra je je leadadvertentie hebt gelanceerd, is het zaak om ze op tijd en stond te optimaliseren. Enkele tips:

1.     Niet alleen de morgenstond heeft goud in de mond

Testcampagnes van Facebook hebben uitgewezen dat de meeste leadadvertenties vooral na de werkuren goed scoren. Speel met de looptijden van je advertenties en ga na welke momenten in jouw geval het beste werken.

2.     Probeer verschillende calls-to-action uit

Kies een call-to-action die goed weerspiegelt wat je precies wilt bereiken. Probeer in geval van twijfel verschillende opties uit en maak na verloop van tijd je definitieve keuze.

3.     Neem je potentiële klant bij de hand

Leadadvertenties zijn nog een relatief nieuw begrip, en niet elke klant weet instinctief wat hij ermee moet aanvangen. Maak daarom ook in de advertentie zelf, dus niet alleen met de call-to-action-button, duidelijk wat je je van je klant verwacht (bijvoorbeeld ‘Vul je contactgegevens in…’) en wat hij met z’n actie kan bereiken (‘… en krijg 10% korting op je volgende aankoop’).

Je leads ophalen

Klaar om je leads te oogsten? Je kunt je leads ophalen via een CSV-export, via Marketing API of een Facebook Marketing Partner contacteren om je leads te laten integreren in je CRM-systeem.

Heb jij al ervaring met leadadvertenties? Laat ons weten wat je ervan vindt!

Executive Summary

Speel potentiële klanten niet langer kwijt door trage laadtijden en vervelende invulformulieren, maar gebruik ‘Facebook lead ads’. Facebook introduceerde deze nieuwe vorm van adverteren en leads genereren enkele maanden geleden. Wij lichten ‘the basics’ toe!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *