09.10.2013 - Social

Facebook EdgeRank: hoe Facebook echt werkt

Steeds meer bedrijven investeren in Facebook marketing. Er wordt een Facebook pagina aangemaakt, er worden fans verkregen via Facebook ads en campagnes maken gebruik van Facebook Connect-integratie. Nu wil je jouw fans activeren via community management, maar hoe zorg je dat jouw fans je content daadwerkelijk te zien krijgen tussen de grote hoeveelheid posts op Facebook? Daarin speelt Facebook Edgerank, het algoritme van Facebook, een grote rol!

Doelgroep bereiken via Facebook

Dagelijks posten grote merken meerdere berichten op Facebook en amper 16% van de fans worden bereikt. Het overgrote deel van de fans wordt niet bereikt, maar hoe komt dat? Tegenwoordig draait alles bij Facebook om de EdgeRank. Deze bepaalt welke content het meest relevant is voor de gebruiker en dus ook welke content in het nieuwsoverzicht van deze gebruiker wordt weergegeven. Om fans actiever te bereiken, is het belangrijk dat je de Facebook EdgeRank begrijpt en jouw strategie hieraan aan past.

Facebook EdgeRank algoritme

Facebook EdgeRank is een algoritme dat aan de hand van 3 elementen de relevantie van content op Facebook bepaalt. Het algoritme registreert elke interactie, dus elke like, reactie op een status, elke update, nieuwe foto en het aanpassen van statussen. EdgeRank beoordeelt deze verzameling interacties en bepaalt aan de hand van interesses en connecties welke het ‘meest relevant’ zijn voor de gebruiker. Het nieuwsoverzicht is dus een wiskundig samengestelde selectie van de belangrijkste informatie.

Elementen van Facebook EdgeRank

De 3 elementen waar Facebook EdgeRank rekening mee houdt zijn: affiniteit, gewicht en verval.

  • De score die je krijgt voor affiniteit is afhankelijk van de band met gebruiker. Hoe vaker een gebruiker je profiel bezoekt, je foto’s bekijkt en je updates leuk vindt, hoe hoger de affiniteitsscore en dus hoe vaker je voorkomt op het nieuwsoverzicht van die gebruiker. Als merk moet je dus extra moeite doen om in het nieuwsoverzicht van de gebruiker te verschijnen.
  • Het gewicht van een Facebookpost krijgt een score op basis van de waarde van de content. Zo krijgen bijvoorbeeld posts met een video of foto meer gewicht toegekend dan een post met bijvoorbeeld enkel tekst.
  • Als laatste is er nog verval, een score gebaseerd op tijd. Nieuwere Facebook berichten krijgen nu eenmaal voorrang op oudere berichten. Het is dus belangrijk dat je berichten plaatst wanneer jouw doelpubliek actief is op Facebook!

Facebook EdgeRank optimaliseren

Om de zichtbaarheid van jouw Facebook berichten te verhogen, kunnen deze tips helpen:

  • Posts regelmatig een bericht op Facebook.
  • Zorg hierbij dat je een bericht plaatst wanneer jouw doelpubliek actief is.
  • Plaats voornamelijk berichten tijdens weekdagen
  • Zorg voor waardevolle content en kies een aansprekende foto of video bij jouw bericht.
  • Vraag om interactie!

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans