17.05.2013 - Social

De Pepsi like automaat: originele social media marketing

Het reclamebureau TBWA heeft social media op een originele manier ingeschakeld om reclame te maken voor Pepsi. Het reclamebureau bedacht namelijk een drankautomaat waar je niet met geld hoeft te betalen, maar met een Facebook like. De Pepsi like automaat ging in primeur op het concert van Beyoncé afgelopen woensdag.

 

Liken in ruil voor een Pepsi

Rondlopen met grote dorst, eindelijk een drankautomaat tegenkomen en dan beseffen dat je geen geld op zak hebt. Een zeer herkenbaar scenario waar reclamebureau TBWA zeer vernuftig mee omsprong. Het reclamebureau ontwierp in opdracht van Pepsi namelijk een like automaat, waarbij je een gratis cola krijgt in ruil voor een Facebook like. Een social media marketing stunt die kan tellen!

 

Hoe werkt de automaat?

Alles gebeurt wanneer je voor de like automaat staat. Op de automaat staat een link naar likepepsi.be, waar je kan inloggen via je eigen Facebook account. Nadien is het de bedoeling dat je de Facebook pagina van Pepsi liket. Daarna hoef je alleen nog je keuze voor een Pepsi Regular of Pepsi Max aan te geven en je blikje Pepsi komt uit de automaat gerold. Op dat moment verschijnt tevens jouw foto op de automaat. Proberen er meer mensen tegelijkertijd toegang te krijgen tot de automaat, wordt een virtuele wachtrij gevormd.

 

Slimme sampling

De Pepsi like automaat is niet alleen een efficiënte manier van social media marketing, maar eveneens een slimme manier van samplen. Gedaan met de promo jongens en meisjes die flyers in de handen van voorbijgangers stoppen. Dankzij de like automaat kan Pepsi meteen een relatie aangaan met het doelpubliek, krijgt het heel wat informatie in ruil voor een blikje cola, en kan de communicatie met de doelgroep onmiddellijk opgestart worden.

 

Pepsi en Beyoncé

Dat de eerste Pepsi like automaat op het concert van Beyoncé voorgesteld werd, is geen toeval. Dit jaar ging de zangeres namelijk een wereldwijde partnership aan met Pepsi. Samen brachten ze de muziekcampagne ‘Live for Now’ uit, waarbij fans worden aangemoedigd om het leven van hier en nu te omhelzen.

De like automaat zal de komende maanden op verschillende plaatsen in België verschijnen. Onder meer festivals zoals Tomorrowland zouden de Pepsi like machine op bezoek krijgen.

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans