22.11.2013 - Social

5 grote fouten die bedrijven maken op sociale media

Elk bedrijf wil graag aanwezig zijn op sociale media. Het lijkt een gemakkelijke en goedkope manier om reclame te maken. Een goed social media beleid vraagt echter om een doordachte strategie en een fikse tijdsinvestering. Net daar gaan veel bedrijven compleet de mist in. Dit zijn de 5 meest gemaakte fouten op sociale media.

Niet vaak genoeg updates posten

Zorg ervoor dat je regelmatig post op alle netwerken. Een trouw publiek opbouwen op sociale media neemt tijd in beslag. Post frequent zodat mensen je merk goed leren kennen. Vier posts per week per sociale netwerksite wordt aanzien als een minimum.

Copy-paste op alle sociale netwerken

Elk sociaal netwerk heeft zijn beperkingen, unieke gebruikers, strategieën, do’s en don’ts enzovoort. Zo is Facebook vooral voor vrienden, LinkedIn voor professionals en op Pinterest bereik je voornamelijk vrouwen. Daarnaast zijn posts op Twitter bijvoorbeeld beperkt tot 140 karakters, terwijl je op andere netwerken meer kan schrijven. Post dus niet hetzelfde op elk sociaal netwerk maar werk een aparte strategie uit.

Afbeeldingen van slechte kwaliteit posten

Afbeeldingen posten op sociale media is een goed idee. Posts met afbeeldingen vallen veel meer op, en zullen dus ook meer reacties genereren. Met een slechte foto bereik je echter het omgekeerde. Zorg er dus voor dat je foto’s er mooi uitzien en dat de resolutie hoog genoeg is. Dat aantrekkelijke afbeeldingen steeds belangrijker worden in het sociale media landschap bewijst het succes van foto-gebaseerde applicaties zoals Instagram, Snapchat en Pinterest.

Reacties van gebruikers negeren

Vele bedrijven focussen vooral op hun eigen posts en vergeten te reageren op reacties van volgers en fans. Dat is een gemiste kans, want sociale media zijn de perfecte manier om met je (potentiële) klanten in dialoog te gaan. Als je reacties, en zeker klachten, blijft negeren kan dat wel eens slecht uitpakken voor je bedrijf.

Te veel reclame maken op sociale media

Hoewel je met social media uiteraard je verkoopcijfers wil doen stijgen, valt te veel reclame toch te vermijden. Hou het boeiend voor je fans en werk volgens de 20/80 regel: 20% reclame, 80% posts met een meerwaarde voor je fans.

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans