Zien je bezoekers je website in de juiste taal? Controleer de hreflang code

hreflang-code

Heb je zelf een website? Of besteed je het maken en beheer van je website uit? Contacteer dan je webmaster als je bezoekers hebt van over de hele wereld en je site in verschillende talen is opgesteld. Je SEO (of zoekmachineoptimalisatie) moet dan ook internationaal geoptimaliseerd zijn. Je webmaster controleert hierbij het best of de ‘hreflang code’ correct is opgesteld. Wil je er zelf ook meer over weten? Ontdek wat dit betekent en wat de meest voorkomende fouten zijn.

Wat betekent hreflang?

Er zijn veel websites die wereldwijd bezoekers hebben. Internationale SEO is hierbij dan ook belangrijk. Denk bijvoorbeeld aan Google zelf. Typ je ‘www.google.com’ in, dan zal je meestal toch doorverwezen worden naar ‘www.google.be’. Je ziet in dit geval dus onmiddellijk de regionale URL. Veel websites worden ook automatisch vertoond in de juiste taal. Dit komt doordat de webmasters een speciale code hebben toegevoegd bij het opstellen van hun website, de hreflang code. Door de toevoeging van de code rel=”alternate” hreflang=”x” kunnen Google en andere zoekmachines de juiste taal of regionale versie van een pagina tonen. Hierdoor stijgt de gebruikerstevredenheid, aangezien gebruikers onmiddellijk de juiste pagina te zien krijgen in de juiste taal.

Nieuwe feature in Google Webmaster Tools

Annotaties in Google Webmaster Tools moeten altijd correct ingevoerd zijn. Maar het is niet evident om de juiste annotaties voor zoekmachines te implementeren. Gelukkig stelde Google een tijdje geleden een nieuwe feature voor waarmee het opsporen van fouten in de rel-alternate-hreflang nu gemakkelijker is. Druk in de Google Webmaster Tool op de knop ‘targeting op talen’ bij de ‘internationale targeting feature’ om de twee meest voorkomende problemen ontdekken.

Verhoog de tevredenheid van je bezoekers door je website automatisch in de juiste taal te tonen.

Click to tweet!

Ontbrekende return links

Het eerste probleem dat vaak te zien is, zijn ontbrekende return links. Stel dat je een startpagina hebt die geen specifieke taalinstelling bevat. Daarnaast heb je ook de Nederlandstalige en de Franstalige startpagina. Voor elk van deze pagina’s moet je een aparte hreflang code invoeren met een aparte taalcode: nl of fr. Door het gebruik van deze code weet Google dat ze de Nederlandstalige pagina moet tonen aan de Nederlandstalige gebruikers. Vergeet hierbij geen link elementen toe te voegen, zodat het Google-algoritme beseft dat dit alternatieve versies van elkaar zijn. De code voor de Nederlandstalige startpagina is bijvoorbeeld: <link rel=”alternate” hreflang=”nl” href=”http://nl.voorbeeld.com/page.html” />. Stel deze code op voor alle startpagina’s. Alle taalversies moeten namelijk verwijzen naar elkaar, wat vaak niet geval is. Door de nieuwe feature zal het probleem sneller opgelost kunnen worden.

Foute waarden van de hreflang

Controleer of de codes correct ingevuld zijn, wanneer je ze opstelt. Ze moeten namelijk een taalcode zoals ‘nl’ of een combinatie van een taal- en landcode zoals ‘nl-BE’ bevatten. Met de nieuwe feature zie je dus onmiddellijk of je hierbij een fout gemaakt hebt. Google geeft bovendien voorbeelden van URL’s om het probleem op te lossen.

Geografische targeting van plaats veranderd

Google heeft nog een wijziging uitgevoerd. De geografische targeting is verplaatst naar dit deel van Webmaster Tools. Dit is handig, aangezien nu alle info over internationale en meertalige targeting samen op één plaats staat.

Executive Summary

Het opsporen van fouten in de hreflang is niet eenvoudig. Met de nieuwe feature in Webmaster Tools wordt dit al een heel stuk gemakkelijker. Je vindt fouten eenvoudig terug in je code zodat pagina’s in de juiste taal vertoond worden aan je bezoekers.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *