Wat veranderde er in 2013 op vlak van SEO?

Wat veranderde er op vlak van SEO in 2013?

SEO is een vakgebied dat constant in beweging is. Van kleine wijzigingen in programma’s zoals Adwords en Analytics tot grote veranderingen zoals het nieuwe Google algoritme Hummingbird: SEO verandert elke dag. Daarnaast wordt SEO ook steeds belangrijker om je bedrijf online staande te houden. We zetten de grootste veranderingen op vlak van zoekmachine optimalisatie van het afgelopen jaar even op een rijtje.Wat veranderde er voor SEO in 2013?

Mobiel wordt steeds belangrijker

Een van de grootste veranderingen tijdens het afgelopen jaar is de snelle expansie van mobiel. Steeds meer gebruikers bekijken websites via een smartphone of tablet. Dat betekent dat websites optimaliseren voor mobiel intussen extreem belangrijk geworden is. Wie geen mobiele site heeft verliest zonder twijfel klanten. Daarnaast wordt het belang van een mobiele site ook afgedwongen door Google: wie op een mobiel apparaat een zoekopdracht ingeeft, zal sites die goed geoptimaliseerd zijn voor mobiel bovenaan zien staan. Geen goede mobiele site hebben betekent dus een lagere positie en veel minder zichtbaarheid.

Applicaties en ASO

Ook de markt voor apps groeit gestaag, zeker nu app inhouden ook geïndexeerd worden in Google. Ook app store optimisation (ASO)– ervoor zorgen dat je app snel gevonden wordt in de zoekfunctie van de app store – wint steeds meer aan belang.

Hummingbird: het nieuwe algoritme

In september kwam Google op de proppen met een nieuw algoritme: Hummingbird. Er werd gevreesd dat SEO nooit meer hetzelfde zou zijn, maar dat blijkt nogal mee te vallen. Hummingbird focust op conversational search. Dat houdt in dat Google nu ook goed werkt wanneer mensen zinnen en vragen intypen in plaats van keywords. Dat houdt in dat naast optimaliseren voor keywords, er nu ook optimalisatie voor relaties tussen woorden moet gebeuren, een meer holistische aanpak dus. Optimaliseren voor keywords werd ook een pak moeilijker nu Google bijna 100% not provided gaat.

Google introduceert Knowledge Graph

Een andere nieuwe functie in Google is de Knowledge Graph. Google kampte al enkele jaren met het probleem dat mensen niet lang op hun site bleven. Bij bepaalde zoekopdrachten verschijnt er nu echter een kader met informatie rechts van de zoekresultaten. Het idee is dat wie informatie rechtstreeks in Google vindt, en dus niet hoeft door te klikken, langer op de site blijft. Op die manier kan Google bezoekers afsnoepen van andere websites, het is dus een uitdaging voor SEO-specialisten.

SEO vraagt steeds meer om een allround-aanpak. Gewoon een keyword vaak herhalen is al lang niet meer genoeg om je website te optimaliseren voor zoekmachines. Er komt tegenwoordig veel meer bij kijken. We zijn alvast benieuwd welke veranderingen we nog mogen verwachten!

1 Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *