User-centric SEO in de praktijk

Nog niet zo lang geleden draaide SEO om keywords. Het SEO proces was eenvoudig: zoek de keywords waarop je wil scoren, en werk van daaruit verder. In de afgelopen weken en maanden zijn er echter enkele fundamentele wijzigingen doorgevoerd bij Google, die duidelijk maken dat Google af wil van dat denken en werken rond keywords: SEO vandaag gaat over de gebruiker en over de manier waarop de gebruiker zoekt. User-centric SEO, dat is de toekomst. Het bewijs? In Google Analytics zijn zoekwoorden verdwenen, en vervangen door not provided. Hummingbird, het nieuwe algoritme van Google, is veel meer gericht op het begrijpen van een zoekopdracht dan op het matchen van individuele zoekwoorden aan een pagina. Tot slot is de keyword tool vervangen door de zoekwoordplanner, die zich veel meer richt op Adwords dan op SEO. Digitale marketing in zijn geheel wordt steeds meer user-centric, en als digitale marketeer heb je maar één optie: hierin meegaan.

User-centric denken, hoe doe je dat?

Het is natuurlijk gemakkelijk gezegd, ‘je moet user-centric denken’. Maar hoe doe je dat dan in de praktijk? Je moet jezelf inleven in de gebruiker. Hoe ziet de gebruiker eruit, wat is zijn of haar karakter, en vooral: waar is de gebruiker naar op zoek? Probeer je zo goed mogelijk in te leven in je doelgroep. De website en de content die je online plaatst moeten een antwoord bieden op de vragen waar je bezoekers mee zitten. Content moet van hoge kwaliteit zijn en meerwaarde bieden aan de lezer.

Heb je het moeilijk om je in te leven in je doelgroep? Voer dan een onderzoek uit, bijvoorbeeld via een online enquête, om je doelgroep beter te leren kennen.

User-centric SEO op basis van personas

Personas zijn een gekend fenomeen binnen de marketing, en ook voor user-centric SEO kan je gebruik maken van personas. Een persona is een menselijk, representatief beeld van je doelgroep. Je maakt user-centric seo op die manier wat concreter. Stel je personas als volgt op:

  • Kies een aantal target personas: wat voor mensen wil je aantrekken naar je website? Groepeer in 3 tot 5 types.
  • Definieer de context: zorg ervoor dat elke persona voldoet aan je bedrijfsdoelstellingen.
  • Verzamel data: dit is waarschijnlijk de moeilijkste stap. Goede data is duur en moeilijk te verkrijgen. Zorg ervoor dat je de juiste data verzameld; je keyword research is alvast een belangrijke bron.
  • Bundel al deze data en creëer op basis daarvan personas. Een persona is heel concreet, en heeft een bepaalde leeftijd (tussen de 25 en de 40 jaar oud is dus niet concreet genoeg) en duidelijk afgelijnde interesses, hobby’s en werk. Een personas zou als het ware een bestaand persoon moeten zijn die je zo uit je doelgroep geplukt hebt.

Om te bekijken hoe het resultaat eruit zou moeten zien, google je maar even op ‘persona’ bij Google afbeeldingen. De volgende en laatste stap is het afstemmen van je SEO en content marketing op de gecreëerde personas!

Executive Summary

User-centric SEO in de praktijk
De gebruiker komt steeds meer centraal te staan bij SEO en content marketing. Hoe ga je daar als content marketeer en seo specialist mee om? Personas zijn een mogelijke oplossing.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *