Hoe ziet de toekomst van SEO eruit?

De toekomst van SEO.

SEO is en blijft een begrip binnen de online marketingwereld. Een begrip dat blijft evolueren, want de afgelopen jaren paste Google zijn zoekalgoritme regelmatig aan. Niet meer dan logisch. Google probeert de gebruiker namelijk continu relevantere zoekresultaten voor te schotelen. Vanuit die optiek nemen we enkele SEO-factoren onder de loep.

Deze SEO-criteria verliezen aan belang

  1. Autoriteit van je website. Autoriteit verdien je via ‘linkjuice’, pagerank, diversiteit van inkomende links, de frequentie van inkomende links, … Dit criterium wordt minder belangrijk, omdat Google relevante artikels een gelijke kans wil gunnen. In context van autoriteit zal sociale feedback een meer centrale rol gaan spelen.
  2. De leeftijd van je domein en website. Ook hier wordt het principe van ‘first come, first served’ afgezwakt.
  3. Backlinks. Backlinks blijven belangrijk, maar kun je beïnvloeden. Content blijft niet altijd up-to-date. Backlinks verwijzen dus na een tijdje naar verouderde content. Dat maakt ze minder relevant. Het is een heel breed begrip natuurlijk, wat maakt dat nieuwere (eerlijkere?) vormen van backlinking net wél een grote invloed kunnen uitoefenen. Denk maar aan backlinks van erkende beoordelingsplatformen.

Hoe beter en specifieker je beantwoordt aan de intentie van de gebruiker, hoe relevanter je bent.

Click to tweet!

SEO-factoren die wél belangrijker worden

  1. Gemiddelde tijd op de website. Op die manier leidt Google af of een website ‘goede’ content bevat en of de content bezoekers engageert.
  2. Bounce rate. Een hoge bounce rate toont aan dat je content niet beantwoordt aan de vraag van de gebruiker (in relatie met een bepaalde zoekopdracht). De bounce rate is een van de zogenaamde ‘second hand’ factoren die hoogstwaarschijnlijk in belang zal toenemen.
  3. Zorg dat je inhoud up-to-date is. De ‘freshness’ van content en het constant aanleveren van nieuwe, relevante content houden de zoekmachinecrawlers wakker.
  4. Specifieke content. Hoe beter en specifieker je beantwoordt aan de intentie van de gebruiker, hoe relevanter je bent.
  5. Mobiel. We leven in een tijdperk waar we van het ene naar het andere apparaat switchen. Bovendien blijft het zoekmachinegebruik op mobile exponentieel stijgen. Je website kan dus maar beter gebruiksvriendelijk zijn voor alle schermgroottes.
  6. Multimedia. Content in alle vormen en formaten: tekst, afbeeldingen, video, … worden beloond. Zogenaamde ‘rich content’ is toegevoegde meerwaarde voor je website, die ook prominenter gevisualiseerd zal worden in zoekmachines.
  7. Sociale feedback. Alle positieve (en negatieve) feedback, in welke vorm dan ook, zal zwaarder doorwegen voor zoekmachines. Denk aan reviews, sociale media, integratie van comments, enz.
  8. Semantiek. Zoekmachines worden slimmer. In die optiek zal het opmaken van je content met semantische code belangrijker worden. Het stelt zoekmachines nóg beter in staat om je content te interpreteren, wat kan resulteren in het weergeven van rich snippets in de SERP’s. Je website code uitbreiden met micro data is een grote stap in de goede richting!
Executive Summary

SEO heeft al een lange weg afgelegd. Google optimaliseert haar pageranking voortdurend. In dit artikel vind je inzichten die de toekomst van SEO bepalen en hoe je erop kunt inspelen.

3 Comments

  1. Dimitri De Vleeschauwer

    3 months ago

    Die Bounce Rate lijkt me een van de grootste factoren te zijn. At least, zo heb ik de indruk. Keep up the good work. Ik lees de artikels altijd met veel plezier.

    Met vriendelijke groeten
    Dimitri De Vleeschauwer
    http://www.deal-webdesign.be

  2. Kevin Nelissen

    3 months ago

    Bedankt voor je comment, Dimitri. Het is leuk om dit van je te horen!

  3. keepmovin

    2 months ago

    Belangrijke inhoud dat je hier hebt.

    Dat zoekmachines slimmer worden daar is geen twijfel aan. Ik zou regelmatig gaan lezen wat de nieuwe Google Penguin Updates te vertellen hebben.

    succes verder Kevin !
    http://www.smartwebsite.be




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *