Sites met trage laadtijd krijgen rood label in zoekresultaten

trage-laadtijd

Google zet sitesnelheid hoog op de agenda. Sinds gisteren zijn er rode labels opgedoken in de zoekresultaten voor sites met een trage laadtijd. Op een rode achtergrond wordt er ‘Slow’ getoond. Het is een ingrijpende en ‘in your face’ ingreep die voorlopig alleen zichtbaar is voor mobiele Android-gebruikers.

Sitesnelheid op mobiele apparaten is prioriteit voor Google

Je zal maar meemaken dat je site plots een rood label krijgt. Het is een stempel die een hoge impact heeft op het aantal bezoekers én je online reputatie.
Google heeft amper gecommuniceerd over het nieuwe rode label. Voor SEO-specialisten en webdevelopers is het voorlopig dan ook gissen naar de beweegredenen. Het staat wel vast dat de sitesnelheid op mobiele toestellen wel een prioriteit is voor Google. Met deze nieuwe feature maakt de zoekmachinegigant dat meer dan duidelijk.

‘User experience’ op mobiele toestellen

Veel mensen uit de sector vragen zich af hoe er wordt bepaald of een site traag is? Het exacte antwoord kent alleen Google. Maar het rode label is de ideale gelegenheid om alle zeilen bij te stellen. Veel bedrijven zijn nog te weinig bezig met ‘mobile user experience’. Is je site traag? En hoe presteert hij op mobiele apparaten? Het zijn twee vragen waarop je zo snel mogelijk een antwoord moet formuleren.

Het rode label toont aan dat Google sitesnelheid heel serieus neemt.

Click to tweet!

Er zijn een aantal online tools zoals Pingdom, die je kan gebruiken om de laadtijd van je site te meten. Maar ga niet over één nacht ijs en overleg met je SEO-specialisten en webdevelopment-team.

Meten en actie ondernemen

Google streeft naar een optimale gebruikservaring voor zijn gebruikers. Het rode label moet je dan ook serieus nemen als je met SEO bezig bent, want de kans is groot dat het label verder wordt uitgebreid.

Welke maatregelen moet je nemen? Eerst data verzamelen en je sitesnelheid meten. Daarna actie ondernemen om je site zo snel mogelijk te maken. Hoe sneller, hoe beter!

Executive Summary

Hoe zit het met de snelheid van je website? En is hij geoptimaliseerd voor mobiel gebruik? Twee vragen die je dringend moet beantwoorden nu Google een rood label heeft geïntroduceerd voor sites met een trage laadtijd.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *