Site structuur belangrijker dan web content in SEO project voor mega-sites

Staan voor elk SEO project content en links altijd bovenaan de lijst van aandachtspunten? In een interview zegt Derrick Wheeler, Senior SEO Architect bij Microsoft, dat dit niet altijd van toepassing is in de hedendaagse context. Hij spreekt over de problematiek die mega-sites zoals multi-business-website hebben, die bovendien ook vaak op verschillende landen gericht zijn . Hij licht dit toe op zijn eigen ervaringen met de site van Microsoft.

Wheeler begint het interview meteen met stevig statement:” Content is not king, but structure is king”. Het lijkt misschien simpel voor grote bedrijven met een grote website en veel content om SEO-gewijs goed te scoren bij relevante zoekopdrachten, maar er gaat zeer veel werk aan vooraf om tot een efficiënte Site structuur te komen.

Algemeen gezien wordt door Google & Bing gekeken naar de content en de links op een website om terecht te komen binnen de zoekresultaten. Maar bij zeer grote websites is het vaak onmogelijk om eenduidig tot die content te komen. Een grote site heeft vaak veel meerdere webadrespaden en dus ook meerdere webadressen die tot een zelfde inhoudspagina te komen.

De gevolgen zijn dat er dubbele of verouderde content blijft bestaan binnen de website. Dit kan verschillende redenen hebben maar men wil natuurlijk dat voornamelijk de nieuwe content wordt getoond aan de gebruiker. Mega-site hebben dus heel snel de neiging om inefficiënt te worden doorheen al deze kluwen. Volgens Wheeler is het van groot belang dat deze fouten worden aangepakt op het platform-niveau zodat men niet blijft werken met dezelfde fouten. Er dient vooral initieel gewerkt te worden op crawler-efficientie of m.a.w. er dient verzorgd te worden de de crawlers van zoekmachines zo efficient mogelijk je website doorlopen. Dit niet alleen om hen efficient te laten werken, maar voornamelijk ook om je eigen website niet ‘plat’ te laten gaan. Door ervoor te zorgen dat zoekmachines je site efficient bezoeken voorkom je vaak website-performantie-problemen.

Bekijk absoluut de video als je ook in een international werkt en SEO-taken opgespeld krijgt. SEO op verschillende niveau’s van wereldwijde tot site-specifieke richtlijnen en procedurele richtlijnen inzake contentopbouw en contentverwijdering. Niet nieuw, maar nog steeds een hot topic is de meting van de resultaten. In een internationale, multi-site context is uniformiteit des te belangrijker als je van plan bent vergelijkingen te gaan maken.

Het zijn deze evoluties die erop duiden hoe belangrijk website optimalisatie is geworden bij SEO.  Dit geeft ook weer hoe divers het takenpakket is geworden om een efficiënte SEO strategie uit te voeren in de hedendaagse situatie. Bij Mega-sites worden technische inefficienties inderdaad sterk uitvergroot. Evenals problematieken als procedurele verwijdering van verouderde inhoud.

1 Comment

  1. Zeker belangrijk voor deze bedrijven is dan ook het deeplink profiel. Die structuur moet goed zitten om hogere rankings te garanderen. Natuurlijk speelt hierbij ook de inner-link structuren een grote rol.

    Leuk dat je hierover hebt geschreven!

    groeten,

    Stijn Driessen




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *