10.10.2012 - Search

SEO tips voor e-commerce categoriepagina’s

Zelfs de meest doorwinterde shoppers vinden niet altijd direct naar wat ze op zoek zijn. Een van de redenen waarom supermarkten en grote winkels hun winkelrekken voorzien van bordjes met wat wat er te vinden valt in de betreffende winkelgang. Noem het een winkel- of productcategorie als je wilt. Gelabelde winkelcategorieën stellen shoppers in staat om makkelijk en efficiënt te navigeren doorheen de winkel, en om zelfs ander mogelijk interessante producten te ontdekken die ze oorspronkelijk niet in gedachte hadden.

Hetzelfde principe geldt voor e-commerce. Online shops dienen hun categoriepagina’s (waarop een productcategorie die wordt verkocht, wordt uitgelicht) te optimaliseren om een kwalitatieve user experience en usability te garanderen. Niet alleen zijn categoriepagina’s een meerwaarde voor bezoekers die navigeren op je website, het laat je eveneens toe om te focussen op sleutelwoorden waarop veel gezocht wordt, namelijk de productcategorieën zelf! Op die manier kunnen goed geoptimaliseerde e-commerce categoriepagina’s ook heel wat betekenen op SEO-vlak!

Unieke content

Iedere e-commerce categoriepagina moet in principe unieke content leveren die de betreffende productcategorie beschrijft en uitvergroot. Je bent bezig met e-commerce, dus het geheel moet er natuurlijk ook aantrekkelijk uitzien en klinken. Probeer dus creatief uit de hoek te komen, val niet terug op droge en saaie productbeschrijvingen. Probeer duidelijk de benefits van een product in de kijker te zetten en waarom ze dit leuke product bij jouw online shop zouden moeten kopen. Op technisch vlak dien je de geschreven content natuurlijk te optimaliseren voor SEO. Meerwaarde bieden voor de bezoeker is één ding, maar als we dit kunnen verenigen met goede prestaties in de zoekmachines, dan zouden we dom zijn dit niet te doen, toch? Dus zorg ervoor dat:

  • belangrijke keywords of productnamen meermaals voorkomen in de copy;
  • interlinking optimaal wordt benut – keyword focused anchor texts en tekstlinks;
  • afbeeldingen en foto’s dienen ook geoptimaliseerd te worden – voorzie elke afbeelding van een geoptimaliseerde title en ALT tag, waarin opnieuw belangrijke keywords of productnamen in terugkomen.

Op die manier zorg je per productcategorie voor unieke, creatieve, beschrijvende en engagerende content die ook voor zoekmachines geoptimaliseerd is!

Interlinking – Link naar producten en andere productcategorieën

Een e-commerce categoriepagina is een ruimte die je eveneens optimaal dient te benutten voor relevante interne links. Door te linken naar gerelateerde producten en productcategorieën promoot je eventuele cross-sells, terwijl je belangrijke long-tail en short-tail keywords target. E-commerce specialisten hebben het belang van long-tail verkeer voor online shops al meermaals aangehaald. Er schuilt enorm veel potentieel in keywords die zeer specifiek van aard zijn (zoals productnamen, specificaties, types, speciale edities). Dankzij de focus op long-tail keywords bij e-commerce kan je als online shop bezoekers aantrekken die naar iets specifiek op zoek zijn én niet (of minder) worden getarget door concurrenten.

Zorg voor consistente page titles

Een online shop moet duidelijk en makkelijk te navigeren zijn door zowel bezoekers en shoppers, als door zoekmachine crawlers. De juiste HTML tags (bv. meta tags, heading, etc.) zijn benodigd voor een goede SEO optimalisatie. Een consistente page title structuur is cruciaal voor elk soort gebruiker dat op je online shop navigeert, mens of machine! Gebruik dus een vaste structuur die doorzichtig is en consistent blijft doorheen de gehele website. Dankzij een goede page title weet een bezoeker perfect wat de pagina als onderwerp heeft en waar hij zich precies in de online shop bevindt. Herinner je je de bordjes met productcategorieën in de supermarkt? Zorg dat je bezoekers niet ‘verloren lopen’ in je online shop! Een duidelijke page title structuur voor online shops gaat van specifiekere keywords over tot meer algemene productcategorie en eindigt met de naam van je website, zoals hieronder:

Meta descriptions: het kortste ‘verkoopsgesprek’

Zie erop toe dat je meta descriptions engagerend en overtuigend zijn! Ook hier is je doel tweeledig. Enerzijds wil je webshop pagina’s verstaanbaar maken voor zoekmachines. Anderzijds is een meta description het allereerste customer touchpoint, aangezien het direct zichtbaar is onder de page title in de zoekresultaten. Die 170 karakters is je eerste kans tot het interesseren en aantrekken (en zelfs laten converteren) van bezoekers! Het is in principe een mogelijkheid tot een mini sales pitch die je gratis van Google krijgt. Dus benut deze dan ook ten volle! Zorg voor unieke meta descriptions per pagina en zeker voor je e-commerce categoriepagina’s!

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans