SEO tips voor e-commerce categoriepagina’s

Zelfs de meest doorwinterde shoppers vinden niet altijd direct naar wat ze op zoek zijn. Een van de redenen waarom supermarkten en grote winkels hun winkelrekken voorzien van bordjes met wat wat er te vinden valt in de betreffende winkelgang. Noem het een winkel- of productcategorie als je wilt. Gelabelde winkelcategorieën stellen shoppers in staat om makkelijk en efficiënt te navigeren doorheen de winkel, en om zelfs ander mogelijk interessante producten te ontdekken die ze oorspronkelijk niet in gedachte hadden.

e-commerceHetzelfde principe geldt voor e-commerce. Online shops dienen hun categoriepagina’s (waarop een productcategorie die wordt verkocht, wordt uitgelicht) te optimaliseren om een kwalitatieve user experience en usability te garanderen. Niet alleen zijn categoriepagina’s een meerwaarde voor bezoekers die navigeren op je website, het laat je eveneens toe om te focussen op sleutelwoorden waarop veel gezocht wordt, namelijk de productcategorieën zelf! Op die manier kunnen goed geoptimaliseerde e-commerce categoriepagina’s ook heel wat betekenen op SEO-vlak!

Unieke content

Iedere e-commerce categoriepagina moet in principe unieke content leveren die de betreffende productcategorie beschrijft en uitvergroot. Je bent bezig met e-commerce, dus het geheel moet er natuurlijk ook aantrekkelijk uitzien en klinken. Probeer dus creatief uit de hoek te komen, val niet terug op droge en saaie productbeschrijvingen. Probeer duidelijk de benefits van een product in de kijker te zetten en waarom ze dit leuke product bij jouw online shop zouden moeten kopen. Op technisch vlak dien je de geschreven content natuurlijk te optimaliseren voor SEO. Meerwaarde bieden voor de bezoeker is één ding, maar als we dit kunnen verenigen met goede prestaties in de zoekmachines, dan zouden we dom zijn dit niet te doen, toch? Dus zorg ervoor dat:

  • belangrijke keywords of productnamen meermaals voorkomen in de copy;
  • interlinking optimaal wordt benut – keyword focused anchor texts en tekstlinks;
  • afbeeldingen en foto’s dienen ook geoptimaliseerd te worden – voorzie elke afbeelding van een geoptimaliseerde title en ALT tag, waarin opnieuw belangrijke keywords of productnamen in terugkomen.

Op die manier zorg je per productcategorie voor unieke, creatieve, beschrijvende en engagerende content die ook voor zoekmachines geoptimaliseerd is!

E-commerce categoriepagina

Interlinking – Link naar producten en andere productcategorieën

Een e-commerce categoriepagina is een ruimte die je eveneens optimaal dient te benutten voor relevante interne links. Door te linken naar gerelateerde producten en productcategorieën promoot je eventuele cross-sells, terwijl je belangrijke long-tail en short-tail keywords target. E-commerce specialisten hebben het belang van long-tail verkeer voor online shops al meermaals aangehaald. Er schuilt enorm veel potentieel in keywords die zeer specifiek van aard zijn (zoals productnamen, specificaties, types, speciale edities). Dankzij de focus op long-tail keywords bij e-commerce kan je als online shop bezoekers aantrekken die naar iets specifiek op zoek zijn én niet (of minder) worden getarget door concurrenten.

Zorg voor consistente page titles

Een online shop moet duidelijk en makkelijk te navigeren zijn door zowel bezoekers en shoppers, als door zoekmachine crawlers. De juiste HTML tags (bv. meta tags, heading, etc.) zijn benodigd voor een goede SEO optimalisatie. Een consistente page title structuur is cruciaal voor elk soort gebruiker dat op je online shop navigeert, mens of machine! Gebruik dus een vaste structuur die doorzichtig is en consistent blijft doorheen de gehele website. Dankzij een goede page title weet een bezoeker perfect wat de pagina als onderwerp heeft en waar hij zich precies in de online shop bevindt. Herinner je je de bordjes met productcategorieën in de supermarkt? Zorg dat je bezoekers niet ‘verloren lopen’ in je online shop! Een duidelijke page title structuur voor online shops gaat van specifiekere keywords over tot meer algemene productcategorie en eindigt met de naam van je website, zoals hieronder:

Page title voor online shops

Meta descriptions: het kortste ‘verkoopsgesprek’

Zie erop toe dat je meta descriptions engagerend en overtuigend zijn! Ook hier is je doel tweeledig. Enerzijds wil je webshop pagina’s verstaanbaar maken voor zoekmachines. Anderzijds is een meta description het allereerste customer touchpoint, aangezien het direct zichtbaar is onder de page title in de zoekresultaten. Die 170 karakters is je eerste kans tot het interesseren en aantrekken (en zelfs laten converteren) van bezoekers! Het is in principe een mogelijkheid tot een mini sales pitch die je gratis van Google krijgt. Dus benut deze dan ook ten volle! Zorg voor unieke meta descriptions per pagina en zeker voor je e-commerce categoriepagina’s!

Executive Summary

E-commerce categoriepagina’s
E-commerce categoriepagina’s stellen je bezoekers in staat om duidelijk te navigeren op je online shop, maar bieden op op SEO vlak ook veel opportuniteiten!

2 Comments

  1. Kris

    7 months ago

    Goed artikel! Hoe kan de SEO aangepakt worden mbt de paginering binnen categoriën in een webshop? Hebt u daar enig advies rond?

  2. JeroenG

    7 months ago

    Hey Kris,

    Bedankt voor je reactie!

    Met paginering binnen categorieën in webshops zit je al snel op het niveau van individuele producten… Ook hiervoor gelden dezelfde SEO-principes:

    • Zorg voor een consistente Page Title taxonomie: combineer long tail, zonder meer algemenere keywords (waar veel zoekvolume op zit) uit het oog te verliezen. Voorbeeld: {Type product}{Soort product} | {Productcategorie} | {Naam webshop}

    • Probeer ook elk product van zo uniek mogelijke content te voorzien. Organische bezoekers trek je in de eerste plaats aan met de basis SEO-praktijken voor websites. Eenmaal de bezoeker zich op jouw webshop bevindt, is het tijd om ze te engageren (lees: conversie optimalisatie!). Maak een mix van productvoordelen, producteigenschappen (mag dan weer iets technischer getint zijn), waarom in jouw webshop te kopen en doe dit alles een creatief jasje aan!

    • Maak je producten zo ‘tastbaar’ mogelijk. Gebruik hoogkwalitatieve productfoto’s en als het kan vanuit verschillende perspectieven! SEO-gewijs mag je niet vergeten om een beknopte, maar beschrijvende ALT-tekst mee te geven aan je afbeeldingen (bv. productnaam, type en webshopnaam). Daarnaast dien je de title tag optimaal te benutten: combineer je productnaam en -soort met call-to-action gerichte keywords zoals “kopen”, “bestellen”, …

    • Promotie van andere/gerelateerde producten op individuele productpagina’s is absoluut aan te raden. Kan je je klanten niet overtuigen van een bepaald product, zet dan al je geld op een cross-sell!

    • Meta tags: stel een sjabloon op voor meta descriptions, dat je kan aanpassen per product. Probeer zeker de productnaam en de productcategorie te vermelden! Zet daarnaast de belangrijkste benefit van dat specifiek product in de kijker.

    Ik weet wel dat het creëren van unieke content voor elk product al snel onhaalbaar wordt naarmate je assortiment in omvang toeneemt, Kris. In dat geval kan je starten met de belangrijkste producten (waarvan je bv. weet dat ze veel gezocht/gekocht worden) en zo stelselmatig naar beneden toe werken…




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *