26.02.2013 - Strategy

SEO strategieën om met meerdere zoekresultaten in Google te verschijnen

Vroeger werden de zoekresultaten in Google weergegeven als een eenvoudige pagina met 10 organische zoekresultaten en enkele advertenties. Vandaag ligt dat echter anders en worden de zoekresultaten vaak gegroepeerd en kan je met meer onderdelen van je website hoog kan ranken. Dat kan helpen om meer controle te hebben over je merk, meer mensen te bereiken en een sterker merk te presenteren aan de Google zoekers. Maar hoe zorg je er nu voor dat je website met meerdere zoekresultaten in Google verschijnt? De sleutel is om met je website goed te scoren op de verschillende Google domeinen die steeds vaker in de zoekresultaten geïntegreerd worden.

 

Google Images

Goed scoren in Google Images is belangrijk, omdat Google vaak ook afbeeldingen in de gewone zoekresultaten laat zien. Daarnaast is Google Images belangrijk omdat gebruikers die op een afbeelding klikken op de website zullen belanden waarop de afbeelding gevonden werd. Hoewel het verkeer dat afkomstig is van Google Images minder aankoopintenties heeft dan het verkeer dat via de gewone SERP’s binnenkomt, kunnen mensen die afbeeldingen zoeken wel relevant zijn in sommige niches, bijvoorbeeld als het gaat om recepten of reizen. Daarnaast levert image SEO vaak een concurrentieel voordeel op, aangezien weinig SEO professionals zich met image SEO bezig houden.

 

Google News

Voor iedereen die aan content marketing doet en over een kwalitatieve blog beschikt, biedt Google News de perfecte gelegenheid om extra zoekresultaten te veroveren in Google’s SERP’s. Het enige wat je hoeft te doen om opgenomen te worden in Google News is voldoen aan enkele inhoudelijke en technische vereisten. Daarna worden je blogartikels opgenomen in Google News en worden ze tussen de gewone Google zoekresultaten geplaatst.

 

Lokale gegevens

Lokale gegevens worden op verschillende manieren in de zoekresultaten van Google opgenomen, gaande van adresgegevens in Google Maps, tot telefoonnummers, openingsuren en andere lokale informatie. Het tonen van deze lokale gegevens is vooral interessant voor bedrijven die een specifieke geografische regio targeten en/of willen scoren bij mobiele gebruikers. De ranking van deze lokale gegevens zal vooral afhangen van je ranking in Google Places, je website zelf en je link building capaciteiten.

 

Video

Meestal voorziet Google in de zoekresultaten enkele YouTube video’s, maar je kan er tevens voor zorgen dat je video’s van je eigen website opgenomen worden in de rankings. Met YouTube video’s zal je een extra zoekresultaat krijgen, terwijl je met embedded video’s van je eigen website de bestaande ranking kan verbeteren.

In de onderstaande afbeelding zie je bijvoorbeeld hoe 2 embedded video’s zeer hoog scoren als je ‘chocolademousse’ zoekt met Google.

 

Websites van derden

Websites van derden met een hoge autoriteit zijn een andere manier om met meerdere zoekresultaten in Google te verschijnen. Er zijn verschillende websites die je kan gebruiken om content op te publiceren en zo een hogere ranking te krijgen.:

  • Creëer een Facebook pagina, Google+ pagina en/of Twitter profiel
  • Schrijf als guest blogger op blogs die relevant zijn voor jouw bedrijf
  • Laat je website opnemen op overkoepelende websites in jouw bedrijfstak

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans