08.03.2013 - Search

SEO optimalisatie: het belang van long tail keywords

SEO optimalisatie begint met een grondig zoekwoordenonderzoek. Aan de hand van dat onderzoek vind je immers relevante zoekwoorden op basis waarvan je de pagina’s van je website kan optimaliseren voor de zoekmachines. Deze zoekwoorden beïnvloeden naast de inhoud van je website, tevens de navigatie, afbeeldingen, meta data, links, etc. van je website. Meestal wordt er bij zo’n keyword research echter de nadruk gelegd op de zoekwoorden met veel zoekvolume. Dit zoekvolume is inderdaad zeer belangrijk om veel bezoekers te trekken, maar ook long tail keywords, die weliswaar veel minder zoekvolume hebben, kunnen erg waardevol zijn voor je SEO inspanningen.

Minder concurrentie

In vergelijking met zoekwoorden die slechts uit één woord bestaan is er voor long tail keywords veel minder concurrentie. Als gevolg van de lagere concurrentie zal de CPC trouwens veel lager liggen en zal je veel minder spenderen aan deze zoekwoorden. Wanneer je zoekwoorden met 3, 4 of 5 termen target, maak je bovendien veel meer kans om bovenaan in de zoekresultaten te verschijnen.

Meer conversies

Uiteraard is het doel van al je SEO inspanningen dat je uiteindelijk meer conversies kan realiseren. Ook om die reden is het nuttig dat je met long tail keywords werkt. Aangezien long tail keywords namelijk vaak zeer specifieke zoekopdrachten zijn, is de kans dat jouw website voldoet aan de behoeften van de bezoeker veel hoger. Daarom zal de kans dat deze bezoekers converteren eveneens een stuk hoger liggen. Onderzoek toont immers aan dat mensen die zeer specifiek zoeken, exact weten naar wat ze op zoek zijn. Als ze dat specifiek product of die bepaalde dienst op jouw website vinden, is het bijna 100 procent zeker dat ze zullen converteren.

 

Meer geëngageerde bezoekers

Bezoekers die via long tail keywords je website binnenkomen zijn geëngageerde bezoekers. Onderzoek wijst uit dat deze bezoekers beter scoren op statistieken zoals time-on-site, bounce rate, pageviews, etc. Naast het feit dat deze geëngageerde bezoekers je meer kansen op conversies opleveren, zijn deze bezoekers dus kwalitatieve bezoekers die meestal ook in de toekomst je website zullen bezoeken.

 

Meer zichtbaarheid

Het minst bekende voordeel van long tail keywords is waarschijnlijk het feit dat langere zoekopdrachten voor meer zichtbaarheid van je website zorgen. Long tail keywords targeten zal je namelijk helpen om ook hoger te ranken voor zoektermen die slechts uit één zoekwoord bestaan. Doordat je immers goed scoort op long tail keywords, zal je website meer autoriteit krijgen waardoor je ook beter zal scoren voor kortere zoekopdrachten.

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans