SEO is dood, lang leve OAO?

Online Audience Optimization OAO

SEO is dood.” Het is een huizenhoog cliché binnen de digitale marketingwereld dat te pas en te onpas wordt aangehaald, meestal vlak nadat Google een wijziging in zijn zoekalgoritme heeft aangekondigd. Maar klopt het ook, en is de opvolger – OAO, of Online Audience Optimization – dan een langer leven beschoren?

Keyword stuffing is zinloos geworden

De voorbije jaren heeft Google stelselmatig maatregelen genomen om SEO-spamming tegen te gaan. Keyword stuffing, waarbij teksten op websites boordenvol veelgebruikte zoektermen worden gegooid om op die manier te scoren bij zoekmachines, heeft een steeds kleiner effect en nu Google volledig search secure’ is, moeten content marketeers op zoek naar nieuwe manieren om websites te laten scoren.

OAO is een verrijking

Die nieuwe manier van zoekoptimalisatie wordt ‘online audience optimization’ genoemd en is niets minder dan een verruiming en verrijking van het oude SEO. OAO is niet zozeer een strategie, als wel een waaier van technieken waarmee content publishers trachten om boven de veelheid aan middelmatige webpagina’s uit te stijgen. OAO combineert het beste van SEO, social media, content sharing en branding. Het doel? Een publiek vinden (én behouden) dat geïnteresseerd is in je kwaliteitscontent.

seo is dood, lang leve OAO

Zeven OAO-tips

1)      Focus op het merk. Woorden en zinnen die belangrijk zijn voor je merknaam moeten regelmatig terugkomen op je website, sociale media en e-mails.

2)      Wees consequent en duidelijk over je strategie en doelen, zowel online als offline. In hoeverre verschilt je online publiek bijvoorbeeld van je offline publiek? En hoe kun je je daarnaar richten?

3)      Sociale media zijn belangrijker dan ooit. Focus voornamelijk op Google Plus, Facebook, Twitter, YouTube en Pinterest.

4)      Je OAO-doel is niet het aantal bezoekers van je website te verhogen, het doel is om bezoekers te lokken die blijven terugkomen! Ga actief op zoek naar de mensen voor wie je content waardevol is.

5)      Stimuleer een actieve inbreng van je publiek. De tijd dat bezoekers op je website blijven en de daaraan gekoppelde bounce rate zijn twee zwaar doorwegende factoren in de Google-ranking. Door hen actief te laten meedenken – door middel van quizzen, polls, reacties op berichten, sharing, etc. – verhoog je de tijd die bezoekers op je website spenderen.

6)      Integreer je mobiele strategie. Optimaliseer je website, zowel voor desktop als mobiel gebruik.

7)      Overdrijf niet in het gebruik van zoektermen in je webteksten. Google bevoordeelt steeds meer het natuurlijk taalgebruik. Gebruik relevante zoektermen in je headers, maar maak je niet te veel zorgen over de eigenlijke tekst.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *