SEO-copywriting heeft grote impact … en deze voorbeelden bewijzen het!

Wil je conversies realiseren via je website? Dan is content marketing een must, dat hadden we je al verteld. Maar het heeft weinig zin om in het wilde weg aan het bloggen te slaan. Een blog op een bedrijfswebsite gebruik je niet voor persoonlijke ontboezemingen of voor flauwe moppen. Nee, jouw teksten moeten inspireren en bezoekers daadwerkelijk helpen. Pas zo creëer je een band en wek je uiteindelijk de aandacht voor je producten en diensten.

Maar behalve de inhoud is ook de vorm van je teksten van groot belang. Door de regels van SEO-copywriting correct toe te passen, kun je spectaculair betere resultaten krijgen. Maar tegelijk moet je creatief uit de hoek komen en de surfers prikkelen met intrigerende intro’s en titels. De tijd dat je nog kon scoren met keyword stuffing – je trefwoord eindeloos herhalen in een onleesbare tekst – ligt al ver achter ons. We duikelden enkele voorbeelden op die bewijzen hoe je met kwalitatieve, weldoordachte SEO-teksten gevoelig meer conversies kunt creëren.

De tijd dat je nog kon scoren met keyword stuffing ligt al ver achter ons

Click to tweet!

De aandacht van je lezers trekken … en vasthouden

Bij SEO-copywriting komt het er niet alleen op aan om Google te plezieren, maar ook om de aandacht van de surfers te trekken en vast te houden. Goede copywriters hebben daar een talent voor.

Een aantal beproefde technieken zijn onder meer:

  • Krachtige woorden gebruiken die inspelen op de nieuwsgierigheid, de emoties en de behoeften van mensen.
  • Positieve boodschappen overbrengen.
  • Je doelpubliek aanspreken in hun eigen taal (en jargon vermijden).
  • De tekst opbouwen volgens de techniek van de omgekeerde piramide: beginnen met de belangrijkste informatie in de eerste paragrafen en de minst relevante informatie onderaan de pagina zetten.
  • Elke paragraaf met een krachtige openingszin beginnen om de aandacht blijvend vast te houden.
  • Je belangrijkste keywords vooraan in de tussentitels zetten.
  • Je pagina duidelijk structureren met tussentitels, opsommingen, korte paragrafen …
  • Altijd een call-to-action

The proof of the pudding …

Maar we hadden je dus voorbeelden beloofd. Hier zijn er vier.

1. Highrise: benadruk de voordelen

Highrise toont aan dat het belangrijk is om meteen al in de titel mee te geven welke voordelen de bezoekers op een pagina mogen verwachten. Het bedrijf testte twee versies van een headline uit en stelde vast dat versie B tot dertig procent meer conversies leidde.

Versie A:

SEO copywriting

Versie B:

SEO copywriting

De reden? Versie B garandeert de surfer meteen dat hij niets te verliezen heeft (free trial). Bij versie A wordt dit voordeel pas in de tweede zin vermeld. Maar heel wat surfers lezen niet verder dan de titel en zien dit dus nooit staan.

2. Brian Dean: speel in op de menselijke nieuwsgierigheid

Een tweede voorbeeld illustreert dat inspelen op de emoties en de nieuwsgierigheid van surfers beter werkt dan louter feiten meegeven. Brian Dean testte het verschil tussen deze twee titels:

SEO copywriting

Door het gebruik van het woord ‘awesome’ wist de onderste versie na zeven dagen 45,54 procent meer bezoekers te lokken. Noteer wel dat ook het focus keyword nog altijd behouden blijft in de titel.

3. California Closets: laat je titel passen bij de body tekst

Een titel moet inderdaad surfers aanspreken, maar hij moet ook verband houden met de rest van de tekst op je blog- of landingspagina. Een goedklinkende titel kiezen die volledig los staat van de rest van je copy zal de lezers enkel maar verwarren.

Het bewijs wordt geleverd met dit voorbeeld van California Closets. Versie A, waarbij de titel en de body tekst bij elkaar aansluiten, leverde 115 procent meer conversies op.

Versie A:

SEO copywriting

Versie B:

SEO copywriting

4. SAFE Team: zorg voor een duidelijke call-to-action

Ten slotte dit voorbeeld dat het belang van een welomschreven call-to-action duidelijk maakt:

SEO copywriting

Versie B die veel duidelijker tot actie oproept dan versie A leverde maar liefst 2.666 procent meer kliks op.

Balanceren

De conclusie? Goede SEO-copywriting kan een wereld van verschil maken. Anders dan wat vaak gedacht wordt, gaat het om veel meer dan louter het toepassen van een aantal regeltjes. Je moet namelijk zowel Google plezieren als menselijke bezoekers lokken, boeien en laten converteren. Die evenwichtsoefening is bepaald geen sinecure en vergt wel enig talent.

SEO-copywriting is een evenwichtsoefening die talent vergt

Click to tweet!

Voorlopig laten we deze taak dus nog even over aan copywriters met veel taalgevoel en mensenkennis. De dag dat robots het volledig van hen overnemen zal nog niet voor 2017 zijn.

Executive Summary

Wil je conversies realiseren? Dan is content marketing een must. Voor een optimaal resultaat houd je daarbij rekening met de regels van de SEO-copywriting.

1 Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *