SEO basics: internet marketing tips voor de CEO

Omdat SEO redelijk technisch is en snel verandert, hebben heel wat bedrijven problemen om alles op de voet te volgen. Er rijzen heel wat vragen zoals: “Hoeveel kost SEO? Wat komt er allemaal bij kijken? En hoe meten we de resultaten?” Wij zetten deze drie belangrijke vragen waar bedrijven vaak mee worstelen op een rij.

Hoeveel mogen we uitgeven aan SEO?

In de eerste plaats moet je rekening houden met de positie van je concurrenten. Als je een uniek product verkoopt dat niemand anders in België aanbiedt, liggen de SEO kosten laag. Want de mensen die op zoek zijn naar jouw uniek product, vinden je website onmiddellijk. Simpelweg omdat je de enige bent in je soort. Als je anderzijds een product aanbiedt met hoge concurrentie kan dit een groot deel van het marketing budget opeisen.

Een tweede factor is de mate van belangrijkheid van de online visibility van je bedrijf. Als je actief bent in de e-commerce, is SEO een must! Want dan is er een directe link tussen de organische zichtbaarheid en je inkomsten. Als je belangrijkste doel “leads genereren” is dan speelt SEO nog steeds een belangrijke rol. In B2B is SEO vaak een sleutelfactor in het verwerven van geloofwaardigheid. Met andere woorden: door afwezigheid van organische zichtbaarheid loop je potentiële klanten mis!

Welke specifieke SEO taken moeten we uitvoeren?

Keyword onderzoek is de basis van SEO. Het zijn de zoekwoorden die mensen gebruiken als ze online zoeken naar wat je verkoopt. Het keyword onderzoek is niet iets dat je één keer doet en voor altijd hetzelfde blijft. Er zijn trends die bepalen welke zoekwoorden vaker en minder vaak gebruikt worden. Dus doe regelmatig een keyword onderzoek!

Een andere belangrijke taak binnen SEO is de ‘Onsite SEO’. Dit zorgt ervoor dat Google en andere zoekmachines je website begrijpen en de inhoud van je pagina’s indexeert. Daarnaast houdt dit ook in dat je nieuwe content voor je site moet creëren.

Een laaste taak is Offsite SEO. Vandaag de dag is dit grotendeels een kwestie van het publiceren van nuttige en toonaangevende inhoud op relevante websites en blogs. De offsite inhoud genereert dus links naar je website.

Hoe meten we de resultaten? SEO Metrics

Rankings zijn lang niet meer zo nuttig als ze ooit waren bij het beginnende succes. Tegenwoordig zien gebruikers verschillende zoekresultaten afhankelijk van hun geografische locatie, persoonlijke zoekgeschiedenis en andere factoren. Als gevolg hiervan, is het moeilijk om een zuivere ranking voor een bepaalde zoekterm te bepalen.

Met dat in je achterhoofd, is het non branded zoekverkeer het makkelijkst om je resultaten na te gaan. Als er meer bezoekers op je website terechtkomen die geen gebruik maken van je merknaam of productnaam, wil dit zeggen dat de zichtbaarheid van je zoekopdracht verbetert. Andere bruikbare indicatoren zijn het aantal links naar je website, het aantal zoekwoorden dat verkeer genereert naar je website en het aandeel van verkeer dat binnenkomt via social media.

Executive Summary

De SEO basics voor 2013
Een antwoord op de drie belangrijkste vragen over SEO!

5 Comments

  1. Drijfveer Media

    6 months ago

    Goed idee deze post. Het wijst de verantwoordelijke mensen binnen een organisatie op de moeilijkheid van de vraag of iets rendabel is. Bij SEO is dat niet altijd even transparant als je het vergelijkt met SEA. Wellicht dat jullie bijdrage ruimte schept in de hoofden van beslissingsnemers bij bedrijven. SEO is duurzaam en langdurig.

  2. owlnvgzml heebs wlhbjyc jnge lhciqvdkjfdojwc




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *