Optimale content marketing strategie: content + SEO + social

Hoe bereik je een optimale content marketing strategie? Door drie onderdelen te combineren en op elkaar af te stemmen: content, SEO en social media. Als je online content marketing & SEOmarketing beleid daarop is afgestemd, zal je aanpak gegarandeerd succes hebben. De concrete resultaten? Topposities in Google, hoge click througs en hoge conversies. De focus moet liggen op sterke en relevante content die hoog scoort in Google en je op de juiste manier verspreidt via sociale media. ClickZ Intel publiceerde hier onlangs een interessante white paper over.

Bij elk geslaagd plan is het motto ‘Bezint eer ge begint’ van toepassing. En dat is hier niet anders. Denk vooraf goed na over de aanpak en laat niets aan het toeval over. Hou er ook rekening mee dat het tijd vraagt vooraleer een content marketing strategie zijn vruchten afwerpt. Blijf ze daarom consistent volgen, ook al laten de resultaten wat op zich wachten.

Het belang van SEO in een notendop

Laten we om te beginnen het belang van SEO van naderbij bekijken. Er zijn grosso modo 6 redenen waarom dit een constante prioriteit moet zijn binnen je content marketing.

  • Het aantal opzoekingen via Google stijgt elke dag. Mensen gaan gericht op zoek naar info vooraleer ze een aankoop doen.
  • 100% van de bezoekers bekijken de organische resultaten die naar aanleiding van hun zoekopdracht verschijnen.
  • 85% van de bezoekers klikken op een of meerdere van de organische resultaten.
  • De gemiddelde CTR van de topresultaten (organisch) ligt op 36%. Voor het paid gedeelte scoor je met 2% al meer dan behoorlijk.
  • De gemiddelde CTR van de organische resultaten op pagina 1 bedraagt 8%.

De belangrijkste conclusie? Gebruikers vetrouwen Google en de resultaten die de zoekmotor toont!

Content is king

Content marketing is niet nieuw en iedereen erkent het belang ervan. Het globale budget dat naar content marketing gaat groeit ieder jaar aanzienlijk. Volgens een studie van het Content Marketing Institute zal maar liefst 60% van de marketers dit jaar meer budget uittrekken voor content marketing. De sleutel? Unieke en relevante inhoud aanbieden die afgestemd is je doelpubliek.

Closing the keyword gap

Content creëren is natuurlijk maar relevant als hij ook gevonden en gelezen wordt. En daar komt SEO in het spel. Een interessant fenomeen dat in de white paper wordt aangehaald is de keyword gap. Om in Google te scoren, is het gebruik van keywords cruciaal. Maar gebruik je wel de juiste zoekwoorden en word je met andere woorden door de juiste mensen teruggevonden? De keyword gap is de kloof tussen de keywords waarvoor je denkt dat je in Google teruggevonden wordt en de keywords die je doelpubliek effectief gebruiken. Vooraleer je dus met content creatie begint, moet je die kloof dus dichten. Anders is je content marketing strategie niet efficiënt. Hoe doe je dat? Door research te doen en elk zoekwoord goed af te wegen. En geduld is een gouden raadgever! De belangrijkste tools:

  • Doe een keyword onderzoek en en maak een keyword lijst.
  • Bepaal ranking en zoekvolume.
  • Maak een concurrentieanalyse.
  • Zorg ervoor dat je inzicht hebt in de keywords die veel verkeer opleveren.
  • Creëer, optimalieer en publiceer voortdurend content.
  • Meten is weten.

Content marketing plan

Een optimale content marketing strategie staat of valt met een strategisch content marketing plan. Het is de leidraad voor succesvolle acties. Bij elke stap die je neemt, kan je er naar teruggrijpen. Het vormt het kompas doorheen heel je content marketing!

Executive Summary

CTR van topposities in organische zoekresultaten bedraagt 36%
Close de keyword gap om je content creatie efficiënt te maken

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *