Op-en-top SEO? Geef voorrang aan de juiste zoekwoorden!

qm-top-seo

Een geslaagde SEO-campagne begint bij het vinden van de juiste zoekwoorden. Afhankelijk van je business en de sector waarin je actief bent, ga je op zoek naar de meest relevante keywords. Die kan je dan in je webteksten en URL’s verwerken. Heb je een heleboel zoekwoorden opgelijst en wil je ze doeltreffend inzetten? Geef dan voorrang aan de juiste keywords. Hieronder lees je hoe je dit op de juiste manier doet.

Relevante zoekwoorden vinden

Hoe slaag je erin om de juiste zoekwoorden te vinden? Gebruik om te beginnen je gezond verstand en neem je business als uitgangspunt. Verder zijn er een aantal tools die je een heel eind op weg helpen:

  • Keyword planner van Google (veruit het vaakst gebruikt)
  • Ubersuggest
  • SEO Book
  • WordPot
  • Wordtracker

Hou rekening met het zoekvolume

Zoekvolume is een belangrijke factor. Hoe meer mensen bepaalde zoekwoorden gebruiken, hoe groter de kans dat ze op je site terechtkomen. Maar zoekvolume alleen is niet zaligmakend. De zoekwoorden die je gebruikt, moeten ook relevant en kwalitatief zijn. Het heeft geen zin om te scoren op zoekwoorden die te ‘breed’ zijn en geen antwoord bieden op de zoekopdracht.

Zoekvolume alleen is niet zaligmakend. De zoekwoorden die je gebruikt, moeten ook relevant zijn.

Hou er bovendien rekening mee dat scoren op deze ‘brede’ (heel generieke) zoektermen vaak het moeilijkste werk is, omdat er net op die zoektermen het meeste concurrentie bestaat. Vaak ben je beter af met iets langere zoektermencombinaties (long tail) waarop de concurrentie lager is en waar de kans op een gewenste actie (conversie) groter is. De intentie is hier door de bezoeker al duidelijker weergegeven. Beter dus mikken op de juiste zoekwoorden met wat minder potentieel dan foute zoekwoorden met meer potentieel.

Detecteer de intenties van je bezoekers

Wat zijn de intenties van je klanten en leads? Waarnaar zijn ze op zoek en wat zijn hun behoeftes? Het is belangrijk om de intenties achter de zoekopdrachten te detecteren en daarop zo goed mogelijk in te spelen. Is de persoon in kwestie op zoek naar informatie of heeft hij/zij een koopintentie? Is mijn content relevant en beantwoordt hij aan de behoeften? Wordt er een conversie verwacht? Het zijn allemaal vragen waarmee je rekening moet houden. Een zoekwoord kan een groot volume hebben, maar een lage intentwaarde. Heeft het dan nog zin om het hoog op je prioriteitenlijstje te zetten?

Het is belangrijk om de intenties achter de zoekopdrachten te detecteren en daarop zo goed mogelijk in te spelen.

Click to tweet!

Scan de concurrentie

Onderzoek eerst wie je concurrenten zijn. Het kan best zijn dat er offline andere concurrentie bestaat dan online. Bekijk dus zeker wie je online concurrenten zijn en analyseer welke zoektermen zij gebruiken om te bepalen hoe jij het beter kan doen.
Hoe meer concurrentie, hoe moeilijker om hoog te scoren. Je moet dit vooraf goed inschatten, want anders zal je SEO-campagnes opzetten die weinig opleveren. Controleer zeker ook de waarde van de domeinen van de concurrentie. Als jouw domein minder autoriteit heeft, is het aartsmoeilijk om je concurrenten voorbij te steken.
Stap meteen af van het idee dat je een groot (offline) bedrijf online niet voorbij kan steken. Google houdt geen rekening met de grootte van een bedrijf, wel met de manier waarop je je verhaal online brengt. Met relevante content kan ook jij een onderwerp online claimen!

Verwacht je snel resultaten?

Dit topic mag je zeker niet uit het oog verliezen als je voor klanten werkt. Wat zijn hun verwachtingen en hoe kan je daaraan voldoen? SEO is een werk van lange adem, dat niet meteen resultaat oplevert. Als je toch onder tijdsdruk staat en maar een paar maanden tijd hebt om resultaten te boeken, kan je beter niet focussen op zoekwoorden met een hoge concurrentie. Overweeg  eerder tijdelijke oplossingen zoals Google Adwords, Remarketing, Promoted Posts… Heb je meer tijd? Dan kan je andere accenten leggen. Kies dan voor structurele SEO en content marketing die voor altijd blijft renderen!

Hou de ROI in het oog

Vraag jezelf af wat het belangrijkste doel is dat je van je bezoekers verwacht.

Hoog scoren in Google is natuurlijk mooi, maar wat brengt het uiteindelijk op? Bezoekers over de vloer krijgen is een goeie zaak, maar online marketing draait om ROI. Vraag jezelf af wat het belangrijkste doel is dat je wenst dat je bezoekers uitvoeren op de website. Ga je voor contact formulieren, verwerk dan voldoende call to actions die hier telkens naar verwijzen. Ga je voor online verkopen? Bekijk dan zeker enkele grote toppers zoals www.bol.com of www.coolblue.be. Je kan er van op aan dat zij al voldoende onderzoek verricht hebben naar welke indeling of productvoorstelling hen het meeste geld oplevert. Uiteraard blijf je zelf best verder testen om te zien wat er voor jouw website het beste werkt.

Focus op de producten of services die je de meeste return opleveren. Hou niet alleen rekening met omzet, maar zeker ook met de winstmarge. Succes!

Executive Summary

SEO draait voor een groot gedeelte om het vinden van relevante zoekwoorden. Maar daar stopt het niet. Je moet ook voorrang geven aan de juiste keywords. Alleen zo zal je online scoren, bezoekers aantrekken en conversies realiseren. Hoe leg je de juiste accenten en hoe pak je het concreet aan? Wij zetten het allemaal op een rijtje!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *