28.02.2013 - Search

Naar een SEO vriendelijke websitestructuur in 4 stappen

Een goede SEO website structuur bestaat uit drie belangrijke eigenschappen. Ten eerste is het belangrijk dat je betekenisvolle URL’s in je website hebt die de belangrijkste zoekwoorden omvatten zonder nummers en leestekens. Daarnaast leg je best altijd de nadruk op deze meest betekenisvolle URL’s. Niet alle URL’s zijn immers van gelijkaardig belang voor de zoekmachines, terwijl het voor andere URL’s absoluut noodzakelijk is dat ze goed geïndexeerd worden. Om tenslotte duplicate content te vermijden voorzie je best canonical URL’s.

Om deze SEO vriendelijke website structuur te bekomen, kan je de volgende stappen ondernemen:

 

Versterk je www en niet-www domeinen van je website

Er worden twee versies van je domein geïndexeerd in de zoekmachines, een www versie en een niet-www versie. De meeste SEO professionals gebruiken een 301 redirect om bezoekers van de ene versie van hun website naar de andere te sturen. Een alternatief daarvoor is om de versie van jouw voorkeur in te geven in Google Webmaster Tools. Uiteraard geldt dit dan enkel voor Google. Bovendien is deze optie alleen geldig voor root domeinen.

 

Vermijd dynamische en relatieve URL’s

Afhankelijk van je content management systeem, worden URL’s gegenereerd in de vorm van statische URL’s (www.voorbeeld.be/onderwerp) of dynamische URL’s (www.voorbeeld.be/?p=42563). Omwille van SEO redenen zijn statische URL’s uiteraard beter, omdat deze belangrijke zoekwoorden bevatten en omdat de bezoekers aan de hand van deze URL’s heel gemakkelijk kunnen weten waarover deze pagina zal gaan.

Let er trouwens op dat je een streepje gebruikt in plaats van een liggend streepje in URL. Dat is beter omdat Google woorden met een liggend streepje beschouwt als één enkel woord: één_enkel_woord wordt dan éénenkelwoord.

Daarnaast wordt er aangeraden om geen relatieve URL’s te gebruiken. Het probleem met relatieve URL’s is namelijk dat ze afhankelijk zijn van de context waarin ze verschijnen. Eens de context verandert, ziet de URL er anders uit. Om SEO redenen gebruik je daarom beter absolute URL’s in plaats van relatieve URL’s.

 

Maak een XML sitemap

Eerst en vooral: een XML sitemap is niet hetzelfde als een HTML sitemap. Een XML sitemap dient voor de zoekmachines, terwijl een HTML sitemap vooral ontworpen is voor je websitebezoekers. Een XML sitemap is in feite een lijst van alle URL’s van je website die je verstuurt naar de zoekmachines. Op die manier worden je pagina’s sneller gevonden door zoekmachines en kunnen de zoekmachines deze sitemap als referentie gebruiken wanneer ze canonical URL’s op je website kiezen. ‘Canonical’ betekent in dit geval ‘favoriete’: wanneer zoekmachines duplicate URL’s tegenkomen, zullen ze een ‘favoriete’ URL kiezen. Een URL die in een XML sitemap gevonden wordt door de zoekmachines, zal dan als ‘favoriete’ URL beschouwd worden.

 

Verberg irrelevante pagina’s met robots.txt

Er zijn misschien pagina’s op je websites die beter verborgen blijven voor de zoekmachines. Dit zijn bijvoorbeeld pagina’s met de algemene voorwaarden, pagina’s met gevoelige informatie, etc. Deze pagina’s laat je beter niet indexeren, aangezien ze meestal geen belangrijke zoekwoorden bevatten en het semantisch geheel van je website verzwakken.

Een robots.txt bestand bevat instructies voor zoekmachines met betrekking tot welke pagina’s van je website wel of niet genegeerd moeten worden tijdens het crawlen. Deze pagina’s worden dan voorzien van een noindex attribuut en worden niet opgenomen in de zoekresultaten.

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans