Meet de kwaliteit van je content met ‘Term Frequency Analysis’

Term-Frequency-Analysis

Als SEO-copywriters produceren we heel veel content. Daarbij stellen we kwaliteit voorop. Maar hoe goed is de kwaliteit van die content nu? Met andere woorden: volstaat de inhoud van teksten en artikels om zowel voor gebruikers als zoekmachines een verschil te maken en opgemerkt te worden? Eric Enge, CEO van Stone Temple, geeft op MOZ met zijn ‘term frequency analysis’ nieuwe inzichten in deze materie.

Op zoek naar kwalitatieve content

Laten we even een hypothetische vraag stellen. Als er via de Google-zoekmachine 80 mensen op je webpagina komen, hoeveel van hen zullen de inhoud ervan effectief de moeite waard vinden? Het zou alleszins cruciale informatie zijn, aangezien webpagina’s in de eerste plaats bedoeld zijn om zoveel mogelijk mensen naar je website te lokken en hen daar ook te houden.

De kwaliteit van je content bepaalt ook grotendeels de ranking van je artikel of webpagina in de zoekresultaten. Zo lanceerde Google recent een algoritme dat de ‘toegankelijkheid’ van een webpagina meet en deze gegevens vervolgens laat meespelen bij het opmaken van de rankings. Hoe Google dit precies doet, is niet geweten. Het is alleszins hun bedoeling om gebruikers via SEO snel naar webpagina’s te loodsen met kwalitatieve content die voor hen een meerwaarde betekent. Hoe beter de gebruikservaring, hoe meer we met z’n allen blijven googlen.

Een simpel voorbeeld? Jan wil zijn parketvloer schuren en zoekt informatie op het net. Via de organische zoekresultaten in Google vindt hij snel een webpagina met een gedetailleerd stappenplan en een uitgebreide handleiding. De volgende keer dat Jan een klus heeft, zal hij sneller via Google opnieuw informatie zoeken.

via verschillende meetmethodes krijg je een overzicht van belangrijke zoekwoorden op je eigen webpagina’s en op die van je concurrenten.

Click to tweet!

Term Frequency Analysis

Maar hoe vlooi je nu uit wat mensen willen lezen of echt interessant vinden? Je kunt je in de eerste plaats baseren op Google Analytics of de data uit de zoekfunctie van je eigen website.

Eric Enge, CEO van Stone Temple, heeft een methode ontwikkeld die hij ‘term frequency analysis’ noemt. Hierbij kun je via verschillende meetmethodes een overzicht maken van belangrijke zoekwoorden op jouw eigen webpagina en op de pagina’s van de concurrenten die je in de zoekrankings voorafgaan.

Nadat je de resultaten verzameld hebt, kun je volgende vragen stellen:

1)      Zijn er belangrijke zoekwoorden die je concurrenten gebruiken en jij niet?

2)      Zijn er woorden die jij opvallend minder vaak gebruikt dan je concurrenten?

3)      Zijn er woorden die jij opvallend méér gebruikt dan je concurrenten?

Zo blijkt uit de analyse van Eric Inge de afwezigheid van veel synoniemen in eenzelfde tekst vaak een indicatie voor een diepgaande tekst met een uitgebreide heldere content. Teksten met veel synoniemen zijn meestal minder rijk aan inhoud.

Om in het voorbeeld van de parketvloer te blijven. Misschien merk je zo dat je concurrenten ook aandacht schenken aan de afwerking van de vloer (via vernis of oliën), terwijl jouw pagina uitsluitend focust op het schuren. Waardoor de content van de concurrentie dus eigenlijk iets rijker is.

Dit artikel is gebaseerd op een blogpost van Eric Enge op MOZ. Hier vind je ook meer gedetailleerde info over de telmethodes en de spreadsheet van de zoekwoorden.

Executive Summary

ls SEO-copywriters produceren we heel veel content. Daarbij stellen we kwaliteit voorop. Maar hoe goed is de kwaliteit van die content nu? Om dit te meten, ontwikkelde Eric Enge de Term Frequency Analysis.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *