Maak je SEO mobiel-vriendelijk

mobile-search-engine-graphic-300x225Door opkomst van mobiel zoekverkeer wordt de noodzaak voor mobiele SEO inspanningen alsmaar groter. Mobiel zoekgedrag verloopt in een andere context en bijgevolg met een andere intentie. Vandaar is het belangrijk dat je hiermee rekening houdt om de relevantie voor je mobiele gebruikers te verhogen. We geven alvast drie vertrekpunten mee.

1. Let op de technische correctheid

Het “hier-en-nu verhaal” bij mobiel zoekgedrag zorgt er voor dat Google de accenten in het algoritme voor mobiel zoekgedrag naar de toekomst toe ongetwijfeld zal verleggen. Zo is het perfect mogelijk dat factoren zoals de tijd die nodig is om een website te laden of de bounce rate een steeds groter gewicht zullen krijgen. Stel je steeds in de plaats van een mobiele gebruiker en zorg dat de technische aspecten goed zitten.

2. Spoor mobiel-specifieke keywords op

Controleer de zoekwoorden van je mobiel verkeer. Start met het aandeel mobiel zoekverkeer uit je analytics te filteren. Hoe groot is het mobiel zoekverkeer al op de dag van vandaag? Zie je een stijgende evolutie? Of blijft het momenteel nog constant? Dit zijn de eerste verkennende vragen om je mobiel potentieel te evalueren. Vervolgens ga je na of er al bepaalde zoekwoorden specifiek leiden tot mobiel verkeer en hoe het zoekverkeer verder evolueert. Koppel hier een een brainstormsessie aan vast en ontdek zo extra potentiële mobiele zoekwoorden (zoals: café hier, bars omgeving, …). Eens je een set van ‘mobiele zoekwoorden’ hebt verzameld, kan je ze gaan integreren in je metadata, pagina’s en content.

3. Hecht steeds belang aan de context

Het is dus essentieel om de nieuwe context goed beet te hebben. Stel je in de plaats van je mobiele gebruikers. Mobiel zoekverkeer is zeer doel- en actiegericht, vluchtig en dient onmiddellijk aan bepaalde noden te voldoen. Indien je begrijpt naar waar je mobiele gebruikers op zoek zijn, kan je vanuit deze context je website verder gaan optimaliseren en bijgevolg tevreden bezoekers creëren.

Het mobiel zoekverkeer vereist een andere aanpak

bron: searchenginewatch, google think insights

Executive Summary

SEO mobiel-vriendelijk
Mobiel zoekgedrag verloopt in een andere context en bijgevolg met een andere intentie. Vandaar is het belangrijk dat je hiermee rekening houdt om de relevantie voor je mobiele gebruikers te verhogen. We geven alvast drie vertrekpunten mee.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *