SEO use case
Richard wou voor een van zijn .com websites (belangrijke nuance) die gehost was in het Verenigd Koninkrijk een PHP upgrade doen naar versie 5.5. De manier waarop zijn site op dat moment opgezet was, zorgde er echter voor dat hij zijn hosting partij om een nieuw IP-adres moest vragen. Toen de update gebeurd was, merkte hij na enkele dagen een grote terugval in de Google rankingresultaten van de site, terwijl de resultaten van de Verenigde Staten piekten.
Na enig onderzoek bleek al snel dat de terugval aan de verandering van het IP-adres te wijten was. De hosting partij had namelijk geen aandacht besteed aan het feit dat het fysieke IP-adres zich had verplaatst van de UK naar de VS. De gegevens werden ook via een Content Delivery Network gedupliceerd. Waarschijnlijk had de servicepartij daardoor geen aandacht besteed aan het feit dat het nieuwe adres doorverwezen werd naar een server in de Verenigde Staten. Verder heeft CDN geen negatieve invloed op deze case. CDN kent in principe enkel voordelen op vlak van SEO en soms wat operationele nadelen (meer werk, extra foutenmarge,…).
De veranderingen van het IP-adres had een aanzienlijke impact op de bezoekersaantallen in de UK (een terugval van 15 à 20 procent). Daarom werd er een onderzoek gevoerd en met de settings geëxperimenteerd.
De set-up
- Aanpassing IP-adres naar de Verenigde Staten op 17 februari
- Aanpassing IP-adres naar het Verenigd Koninkrijk op 28 februari
- Aanpassing IP-adres naar de Verenigde Staten op 9 maart
- Laatste aanpassing IP-adres naar het Verenigd Koninkrijk op 17 maart
Het aanpassen van het fysieke IP-adres van een webserver (UK->US) kan de bezoekersaantallen met 20% doen afnemen.
De resultaten:
Hierboven zie je het aantal impressies per land. Opvallend is dat het verkeer in de Verenigde Staten de verandering in geografische server locatie veel trager weerspiegelt. Volgens Richard, die de test achteraf nog een paar keer heeft herhaald, is het verschil toe te schrijven aan de snelheid waarmee de resultaten in beide landen geüpdatet worden. Over het algemeen kunnen we wel stellen dat er door Google heel snel wordt gereageerd op het opnieuw instellen van dergelijke IP-adres parameters.
Conclusie
Geografische server locatie heeft invloed op de ranking in Google, maar zoals zo vaak in SEO-land moeten we dit genuanceerder bekijken. Voor ccTLD domains (.be, .nl, .fr, ..) vormt dit niet zo’n probleem. Het was in deze specifieke setting (.com domain vanuit de UK) dat het fysieke IP-adres een significante rol heeft gespeeld (20% is niet niks). Kennis van Href langs, webmastertools settings en in sommige gevallen fysieke IP-adressen zijn dus een must voor elke SEO-professional. De verschillende mogelijkheden om aan Google duidelijk te maken waar je doelgroep zich bevindt, is een goeie zaak en creëert flexibiliteit. Maar het maakt het ook makkelijker om fouten te maken en soms ook tegenstrijdige signalen te geven. Professionele SEO-kennis, zo blijkt nog maar eens uit deze case, is onontbeerlijk. Keep testing!